تفکر بازاریابی و انقلاب در آن چگونه است ؟
تفکر بازاریابی و انقلاب در آن چگونه است ؟
بازاریابى مى تواند به صورت هاى گوناگون در نظر گرفته شود : به عنوان یک فعالیت تجارى ، یک بخش از مدیریت ، یک فرایند در کسب و کار ، یک فلسفه یا یک قانون. ریشه کلمه بازاریابى مى تواند به حداقل ۴٠٠ سال پیش برگردد. تا قرن بیستم بازاریابى داراى یک معناى ادبى به عنوان فعالیت هایى که خریدار و فروشنده را با هم مرتبط مى کند بود که عموماً در یک فضاى فیزیکى بازار جاى داشت. این فعالیت هاى بازاریابى به قدمت خود تجارت هستند.
تاریخچه بازاریابی و انقلاب در تفکر بازاریابی
اوایل قرن بیستم این ایده شکل گرفت که بازاریابى مى تواند یک رشته ى آکادمیک و موضوع مطالعاتى باشد. در سال ١٩٠۵ دانشگاه پنسیلوانیا یکى از دوره هاى بازاریابى را بنا نهاد که در مورد بازاریابى محصولات بود. تا سال ١٩٢٠ تعدادى موسسه دوره هایى برگزار مى کردند که شامل موضوعاتى مثل بازاریابى ، تبلیغات ، فروشندگى و تحقیقات بازار بود و اولین کتابى که درباره ى شیوه ى بازاریابى نوشته شده بود و منتشر شد. رشته ى بازاریابى در اوایل عمر خود تجربیاتى از تبلیغات و فروش ، بینش هایى از رشته ى در حال پیشرفت روان شناسى و استفاده ى ماهرانه و تحلیلى از داده هاى بازاریابى را گردهم آورد. این بازاریابى اولیه به دنبال این بود که تقاضا را افزایش و آن را تغییر شکل دهد و بازارهاى انبوه جدید براى محصولاتى که توسط تولید انبوه ایجاد مى شدند به وجود آورد. تاکید این بازاریابى ابتدایى مى تواند در این جمله خلاصه شود که چگونه کالاى بیشترى به مردم بفروشیم.
ظهور تولید انبوه و تفکر بازاریابی
ظهور تولید انبوه باعث شد در بسیارى از بازارها عرضه از تقاضا پیشى بگیرد و شرکت ها را مجبور به یافتن راه هایى براى رقابتى شدن نماید. بازار انبوه همچنین باعث ایجاد فاصله ى زیاد بین تولید کننده و مصرف کننده شد. در طول دهه ها سیستم هاى تقریباً محلى تولید و عرضه جاى خود را به تولید انبوه و فعالیت هاى بازاریابى در بازارهاى انبوه ملى و بین المللى دادند. دیگر تولیدکنندگان به طور مستقیم با مصرف کنندگان در ارتباط نبودند و از دریافت اطلاعات مستقیم آن ها و علاقمندى هاى آن ها که تولید کنندگان قبل از صنعتى شدن در اختیار داشتند ، محروم شدند. از دهه ى ١٩۵٠ به بعد شاهد ظهور پدیده اى با عنوان بازاریابى مدرن هستیم که هم یک فلسفه ى کسب و کار و هم یک رشته در مدیریت است. در این زمان تاکید بازاریابى از فروش بیشتر محصولات به سمت درک مشتریان و برآورده کردن نیاز و خواسته هاى آن ها تغییر کرد.
در پایان دهه ى ١٩٧٠ هسته ى اصلى جریان تفکر بازاریابى مدرن به اندازه ى زیادى کامل شده بود. هر چند این تفکر باید توسط ایده هاى جدید که نمایانگر تغییر در فناورى و رشد در تجارت بین المللى هستند ، تکمیل و اصلاح شوند ولى اصول اساسى که هنوز براى تدریس و درک بازاریابى استفاده مى کنیم در آن زمان شکل یافته بودند.
اجزاى اصلى شالوده ى تئورى و عملیات بازاریابى
- فلسفه ى بازاریابى ، براساس این تفکر بنا نهاده شده است که برآوردن نیازها و خواسته هاى مشترى اصلى است که یک کسب و کار حول این اصل باید سازمان یابد و موفقیت و سودآورى در سازمان از آن سرچشمه مى گیرد.
- محیط بازاریابى ، این اصل که بازاریابى باید یک فعالیت متمرکز بر بیرون کسب و کار باشد به آن کمک مى کند تا محیطى که در آن وجود دارد را درک کند و به آن پاسخ دهد.
- تقسیم بازار و هدف گیرى ، براى اطمینان از این است که تفاوت هاى مهم بین گروه هاى مشتریان که با تحقیقات بازار آشکار شده اند در استراتژى ها و ارائه خدمت به بازار لحاظ شده اند.
- آمیزه ى بازاریابى ، گروهى از متغیرها که بازاریابان مى توانند براى برآورده کردن مؤثرتر نیازهاى مشتریان و بخش هاى خاص بازار کنترل و تنظیمشان کنند. این آمیزه در اصل از چهار پى ( p ) تشکیل مى شد : محصول ، قیمت ، توزیع و ترویج. به این چهار پى اصلى انتقادهاى زیادى وارد شده است ، اما به دلیل سادگى ، به یاد ماندنى بودن و کاربرد نسبتاً جهانى به راحتى پایدار شده است.
- مزیت رقابتى ، اصلى که یک کسب و کار از طریق درک مصرف کنندگان و محیط بازاریابى آن ها مى تواند چیزى بى همتا ارائه کند که سبب مزیت رقابتى شود.
- برنامه ریزى بازاریابى و فرایند مدیریت ، اصلى که بیان مى کند موفقیت بازاریابى از طریق یک رویکرد سیستماتیک به فعالیت ها و تصمیمات بازاریابى محقق مى شود.
موضوع : تفکر بازاریابی و انقلاب در آن چگونه است ؟
برگرفته از : Marketing Iran Talent
منبع : بازاریابی پایداری یک دیدگاه جهانی؛ ترجمه دکتر احمد روستا
مطالب مرتبط:
استفاده از بازاریابی سنتی و آنلاین به صورت هم زمان
بهبود کسب و کار اینترنتی با ۷ راهکار متفاوت
۳ نکته از بازاریابی دیجیتالی که کارتان را سکه می کند
۵۱ تاکتیک بازاریابی اینترنتی که به سرعت نتیجه میدهد
بازاریابی اینترنتی بد ، چه پیامدهایی دارد؟
سه راز موفقیت برای کسب درآمد از سایت
بازاریابی چریکی یا پارتیزانی