تعریف استارتاپ با مدل درآمدی
تعریف استارتاپ با مدل درآمدی
در ابتدا :
تعریف و درک مفهوم استارت آپ
وبسایتها و منابع اینترنتی مختلفی به تعریف مفهوم استارت آپ و اصول و مبانی مربوط به آن پرداختهاند، و تنها با یک جستجوی اینترنتی ساده در برخی از این سایتها میتوان به تعاریف گوناگون از آن دست یافت. البته ناگفته نماند که اشتباهاتی در این تعریفها نیز وجود دارد که مورد بحث ما در این مطلب نیست. به طور کلی، استارت آپ به پروژههایی گفته میشود که در جریان آن، یک ایده خام، به کمک تلاش و کوشش یک گروه به تولید یک محصول میانجامد و زمینه برای فروش آن محصول فراهم میشود.
در واقع، استارت آپ تمامی مسیر از صفر تا صد را طی میکند و تمامی مراحل را به صورت آزمون و خطا و یا یادگیری اصول و مبانی پایه آن انجام میدهد. حال ممکن است شروع مفهوم استارت آپ به صورت یک کار علمی خیلی پیچیده مانند یک اختراع سخت در حوزه نرم افزاری باشد، یا یک گروه بازاری تصمیم به تغییر در یک محصول خیلی ساده بگیرند و زمینه ورود آن به بازار به عنوان یک محصول جدید را فراهم کنند.
پس لازم است که دوباره تکرار کنیم، ایدههای موفق استارت آپی یا استارت آپ های موفق جهانی و استارت آپ های موفق ایرانی لزوماً بر روی کارهای علمی پیچیده کار نمیکنند؛ بلکه در تولید یک محصول و در فروش آن به مشتری، موفقتر از سایرین هستند.
چرا راه اندازی استارت آپ جذاب است؟
در این قسمت میخواهیم به یکی از ابهاماتی که در بند اول این مقاله به وجود آمد پاسخ دهیم. شاید برای شما نیز این سؤال پیش آمده باشد که چرا اغلب کسانی که قصد راه اندازی یک کسبوکار دارند، ترجیحاً از لفظ و مفهوم استارت آپ برای آن استفاده میکنند؟ باید بپذیریم که این موضوع بیشتر جنبه روانی دارد و البته در برخی موارد نیز، حمایت دولتی از برخی شرکتها باعث میشود که این برچسب را بر روی کسبوکار خود بچسبانند.
اگر ما راه اندازی استارت آپ را به عنوان شروع یک کسبوکار جدید در نظر بگیریم، جنبه روانی این موضوع بیشتر از این مسئله نشأت میگیرد که همه انسانها به دنبال چالشهای جدید و در حقیقت دیده شدن هستند. وقتی که شخصی اقدام به تولید یک محصول جدید و جذاب در سطح جامعه میکند، تعداد کسانی که این محصول را انتخاب میکنند و به عنوان انتخاب اول خود در نظر میگیرند، تعیین کننده میزان موفقیت استارت آپ است. بنابراین وقتی که شخصی بر روی یک کار جدید ریسک میکند و در تصور خود به این نتیجه میرسد که محصول مورد نظر باعث دیده شدن و حتی برند شدن آن میشود، سعی میکند که به شکلهای مختلفی این کار را مطرح کند.
در اسـتارتاپ هنوز خیلی از فرضیهها باید تست و اثبات شوند. استارتاپبودن و نبودن به اندازه کسبوکار بستگی ندارد و تا وقتی مدل درآمدی و رشد درست نشده (یا پیدا نشده) آن شرکت هنوز اسـتارتاپ است. حتی اگر ارزش میلیاردی داشته باشید.
تکراریبودن ایده هم قطعا موجب نمیشود که کسبوکاری اسـتارتاپ نباشد. همین که یک مشکل قدیمی را بهتر حل کند، کافی است. مانند فیسبوک که ایده تکراری اورکات و مای اسپیس بود اما فیسبوک بهتر اجرایش کرد.
در انتها هم لازم است بگویم که اصلا مهم نیست تعریف استارتاپ را ندانید. چرا که این ندانستن نهایتا به صدها مجهولی که در یک اسـتارتاپ نمیدانید، اضافه میشود. آنچه مهم است تلاش برای بهترشدن و تست است.
استارتاپ پر از ندانستههاست چون مدلی جدید برای حل یک مشکل موجود است.
مطالب مرتبط :
بهترین راه ارزش گذاری اسـتارتاپ چیست؟
چگونه با اسـتارتاپ های تازه کار پول پارو کنیم؟
اسـتارتاپ هایی که در سال 2017 معرفی شدند
بسکتبالیستی که اسـتارتاپ راه اندازی کرد
استارتاپهای میلیاردی ایران
ِیک اسـتارتاپ موفق باید دارای چه شاخص هایی باشد ؟
برگرفته از شنبه