تبلیغات آنلاین در کسب و کار های ایرانی
تبلیغات آنلاین در کسب و کار های ایرانی
در ابتدا :
انواع مدل های تبلیغات آنلاین :
این مدلهای هزینه گذاری تبلیغات با توجه به نیاز مارکترها به انواع مختلفی تقیسم بندی شده اند که هر کدام از آنها عملکرد متفاوتی دارند که بررسی تک تک آنها در ادامه مقاله می پردازیم:
تبلیغات آنلاین:
1- تبلیغات نمایشی یا CPM (تبلیغات به ازای نمایش )
در مقاله تبلیغات به ازای نمایش بنر، به معرفی کامل این مدل تبلیغاتی پرداخته شده است که از قدیمی ترین مدلهای هزینه تبلیغاتی میباشد که به معنی تبلیغ به ازای هر ۱۰۰۰ بازدید می باشد.
نحوه محاسبه آن از تقسیم کل هزینه تبلیغات به تعداد impression و نتیجه ضربدر ۱۰۰۰ میشود که در مقاله پیشین تبلیغات نمایشی روند محاسبه کامل توضیح داده شده است
مزیت های تبلیغات به ازای نمایش :
- روند اجرای تبلیغات نمایشی به دلیل اینکه عملکرد کمپین تبلیغاتی با پارامتر نمایش آنالیز میشود اجرای آن نسبت به مدلهای دیگر آسانتر میباشد.
- محاسبه نرخ بازگشت سرمایه در این نوع تبلیغات خیلی راحت و قابل پیش بینی میباشد.
- این مدل از تبلیغات به دلیل داشتن مخاطب عام در سراسر فضاب وب،باعث افزایش آگاهی برند کسب و کارها میشود.
عیب های تبلیغات نمایشی :
- به دلیل اینکه هدف تبلیغ دهنده رسیدن به تعداد نمایش بالا میباشد نیاز هست که در فضاهای زیادی از وب سایتها را در اختیار داشته باشند که ممکن است از نظر زمانی و هزینه به صرفه نباشد.
- باتوجه به اینکه معیار ارزیابی این تبلیغات تعداد نمایش میباشد نرخ کلیک که پارامتر مهمی می باشد از اهمیت کمتری برخوردار می باشد.
- ۲- تبلیغات کلیکی (CPC)
2. تبلیغات کلیکی
این نوع مدل تبلیغات Cost Per Click ، هم مانند تبلیغات cpm قدیمی میباشند ولی عمکرد آنها به پارامتر تعداد کلیک بستگی دارد در واقع تا زمانی که بر روی تبلیغ کلیک نشود،هزینه ای کاسته نمیشود و نحوه محاسبه آن براساس نرخ کلیک (CTR) می باشد.
مزیت های تبلیغات کلیکی (CPC)
- نرخ بازگشت سرمایه نسبت به مدل قبلی به دلیل استفاده از KPI نرخ کلیک، بالا میباشد
- پارامترهای بیشتری برای اندازه گیری این مدل تبلیغات در اختیار دیجیتال مارکترها می باشد که در روند اجرای کمپین تبلیغاتی، موثرو لازم میباشد.
عیب های تبلیغات کلیکی ( CPC )
- در این نوع مدل تبلیغات به دلیل اینکه پارامتر مهم این تبلیغ کلیک می باشد،احتمال اینکه تبلیغ منجر به یک عمل خاصی مانند ( فروش و … )شود کم می باشد
- در این تبلیغات کلیکی احتمال وجود کلیکهای تقلبی و وجعلی به دلیل پیچیدگی های publisher ها وجود خواهد داشت.
- به دلیل اینکه ضمانتی برای منجر شدن بازدید کنندگان تبلیغ به مشتری کم هست ممکن است نرخ بازگشت سرمایه به نسبت تبلیغات CPA و CPO کمتر باشد.
3- مدل تبلیغاتی CPAتبلغات به ازای اکشن
این مدل تبلیغات آنلاین مخفف شده Cost Per Action میباشد که بیشتر در تبلیغات افیلیت مارکتینگ کاربرد دارند. تقریبا مانند مدل تبلیغات CPL میباشد اما کمی سخت تر چون در این مدل تبلیغات تا زمانی عملی مانند : خرید،ثبت نام و ….انجام میگرد از تبلیغ دهنده هزینه ای کم نخواهد شد.و نحوه محاسبه آن بر اساس تعداد اکشنی که صورت میگرید،میباشد. لازم به ذکر است که مدلهای تبلیغاتی CPO,CPL,CPS که در ادامه مقاله به معرفی آنها هم می پردازیم جزیی از این مدل میباشند.
مزایای تبلیغات CPA
- این مدل تبلیغاتی به دلیل داشتن مراحل پیچیده بالطبع مخاطبان هدفمند بیشتری را دارا می باشد.
- در این روش چون تبلیغ دهنده به ازای هر فروش ( یک عمل خاص )مبلغی را دریافت میکند پس از ریسک کمتری برخوردار می باشد.
عیب های تبلیغات CPA
- این نوع تبلیغات به دلیل اینکه کاربر از مراحل بیشتری از قیف بازاریابی باید عبور کند که منجر به یک عمل و اکشن خاصی شود، نسبت به مدلهای دیگر پیچیده تر می باشد.
- به دلیل اینکه فرآیند این مدل تبلیغات باید به اکشن ختم شود بنابراین از لحاظ هزینه ایی گرانتر از مدلهای دیگر می باشد.
4- تبلیغات به ازای سرنخ فروش (CPL)
این نوع تبلیغات از نوع تبلیغات CPA میباشند که در واقع زمانی که کاربر تبلیغ شمارا می بیند و بروی آن کلیک میکند و یک فعالیت خاصی مانند ثبت نام در خبرنامه،عضویت رایگان در سایت و ….انجام میدهد یک سرنخ با کیفیت برای فروش تولید میشود.
مزیت مدل تبلیغاتی Cost Per Lead
- در این نوع مدل تبلیغات به دلیل اینکه تعداد کاربرانی که جذب تبلیغ شده اند و سرنخی را تولید کرده اند،مهم می باشد، در نتیجه مخاطبین هدفمندتری را خواهد داشت.
- این مدل تبلیغات به دلیل داشتن مخاطبان هدفمند ریسک کمتری نسبت به تبلیغات نمایشی و کلیکی دارد.
عیب های تبلیغات CPL
- درآمدی که از این نوع مدل کمپین تبلیغاتی به دست میاید نسبت به بقیه مدلها خیلی کمتر قابل پیش بینی می باشد.
- زمان و هزینه زیادی برای اجرای این تبلیغات نیاز میباشد.
6- مدل تبلیغاتی CPO
این مدل تبلیغات مخفف شده Cost Per Order میباشد که مانند CPL زیر مجموعه مدل CPA میباشد. که در واقع به معنای اینکه زمانی که کاربری خریدی انجام میدهد تبلیغ دهنده به ازای آن خرید یک کمیسیونی دریافت میکند و هزینه به ازای هر یک سفارش می باشد.نحوه محاسبه این نوع مدل تبلیغاتی از تقسیم هزینه کل اکشنها به تعداد آنها می باشد.
مزایای تبلیغات CPO
- امکان اندازه گیری موفقیت کمپین به صورت قطعی وجود دارد.
- درصد کلاهبرداری در این تبلیغات بسیار کم خواهد بود.
عیب های تبلیغات CPO
- این مدل تبلیغات همانطور که از اسم آن مشخص است باید تبدیل به یک سفارش شود که این خودش روند سختی در قیف بازاریابی می باشد.
- هزینه اجرای این نوع تبلیغات هم به نسبت تبلیغات نمایشی و کلیکی بیشتر می باشد
7- مدل تبلیغاتی CPS
این نوع مدل تبلیغاتی مانند دو مدل بالا از نوع تبلیغات cpa می باشد که مخفف Cost Per Sale یا به بیان دیگری Cost Per Pay هم گفته میشود،با توجه به معنی فارسی آن،هزینه به ازای فروش،تبلیغ دهنده با ازای هر conversion یا تبدیلی که صورت می گیرد،هزینه ای پرداخت میکند.و نحوه محاسبه آن از تقسیم هزینه کل بودجه تبلیغ به تعداد فروشی که انجام شده است، به دست می آید.
مزایای تبلیغات CPS
این مدل تبلیغات به دلیل اینکه تا زمانی که کاربر خریدی انجام ندهد از تبلیغ دهنده مبلغی کسر نخواهد شد پس از ریسک کمتری دارد و از سود بیشتری برخوردار است.
نرخ تبدیل بالاتری نسبت به تبلیغات CPM و CPC دارند.
عیب های تبلیغات CPS
از معایب مهم این مدل تبلیغات هزینه زیاد اجرای آن و همچنین اجرای آن نسبت به مدلهای دیگر سخت تر می باشد.
به خاطر پیچیدگی های publisher ها امکان ایجاد تقلب وجود خواهد داشت.
8- مدل تبلیغات CPI
در این مدل، تبلیغ دهنده به ازای هر نصب اپلیکیشن هزینه دریافت می کند. در این صورت هدف این نوع تبلیغات نصب نرم افزار است و نحوه محاسبه آن از طریق تعداد نصب های اپلیکشن موردنظر میباشد.
مزیت های تبلیغات CPI
- این مدل تبلیغات برای اپ مارکترها بسیار مناسب می باشد و میتوانند ترافیک با کیفیتری از نصب اپلیکشنها داشته باشند.
- باعث تولید سرنخ فروش خواهد شد.
- با استفاده از پلتفرم های آنالیز موبایل مارکتینگ قابل شمارش و ترک شدن هستند.
- بدون عملیات خاصی مانند کلیک کردن این تبلیغ میتواند نمایش داده شود.
عیب های تبلیغات CPI
- هزینه زیادی نسبت به مدلهای تبلیغاتی دیگر مثل تبلیغات کلیکی دارد.
- درآمد حاصل از این تبلیغات به نسبت مدلهای CPOوCPA کمتر قابل پیش بینی می باشد.
- به دلیل اینکه فقط نصب اپلیکیشن مورد هدف می باشد ممکن است مدیریت ترافیک های با کیفیت سخت تر شود.
به عنوان پایان مطلب می توان گفت که هرکدام از این مدلهای تبلیغاتی معایب و مزایای خاص خود را دارند که از زمان حضور تبلیغات آنلاین، این مدلهای تبلیغاتی هم پیشرفت کرده اند و کسب و کارها را به این فکر واداشته است که کدام یک از این مدلها برای کسب و کارشان عملکرد بهتری دارند.امیدوارم مقاله تبلیغات آنلاین مورد استفاده شما قرار بگیرد.
موضوع : تبلیغات آنلاین در کسب و کار های ایرانی
مطالب مرتبط :
نحوه استفاده از محتوا ویدئویی دربازاریابی دیجیتال
ویدئو مارکتینگ دربازاریابی اینترنتی
استفاده از ویدئوی تبلیغاتی برای ارائه محصول
ناپسندترین تبلیغات دیجیتال اززاویه کاربران کدامند؟
انواع تبلیغات چیست ؟