تاریخچه برند درسا
دانستن گذشته ی برند ها و راهی که برای رسیدن به موفقیت طی کرده اند همیشه جالب بوده است حالا اگر این برند ایرانی باشد قطعا حس بهتری میدهد. برندهای بسیار موفق و مشهوری چون برند درسا گذشته جالب و متحیر کننده ای دارد.
ایده اولیه برند درسا
شاهین فاطمی بنیانگذار برند لوکس درسا از خاطرات سربازی خود میگوید که در این دوره با دوستی آشنا شده است که جا کلیدی های چرمی دست ساز میساخته؛ او حدود ۵ یا ۶ جا کلیدی که ساخته بود را به شاهین میسپارد تا آنها را بفروشد بعد از اینکه جا کلیدی ها بفروش میرسد شاهین میخواهد که جا کلیدی های بیشتری بسازد و با هم همکاری داسته باشند و کارگاهی تاسیس کنند. آقای فاطمی در ادامه میگوید آن زمان نه به درسا نه به برندینگ فکر هم نمیکردم فقط جوانی ۱۹ ساله بودم و بی نهایت عاشق ساختن. دوست او از پیشنهادش چندان استقبالی نمیکند و رویای موفقیت در سر ندارد ولی بالاخره اصرار های شاهین جواب میدهد و آن دو به دنبال جایی برای تاسیس کارگاه میگردند در ابتدا فضای ۱۵ متری در بالای پشت بام خانه یکی از دوستانشان اجاره میکنند و با وجود سختی بسیار و نبود امکانات کار را ادامه میدهند.
مدتی بعد شاهین با امیر کاظم پور محمدی آشنا میشود پس از مدتی کوتاه فضا را به ۳۰۰ متر افزایش داده و مدتی نمیگذرد که کل ساختمان را به کسب و کار خود اختصاص میدهند. و با حدود ۲۰۰ پرسنل کار خود را گسترش میدهند.
و از آن زمان همکاریشان ادامه دار میشود و تا همین حالا این دو شریک در کنار هم به امور برند درسا رسیدگی میکنند.
بعد از دوره سربازی شاهین با همسر آینده ش آشنا میشود و پدر ایشان شرط میکنند که او باید لیسانس بگیرد و به اجبار شاهین به دانشگاه میرود البته الان میگویید از این تصمیم هرگز پشیمان نشدم و بعدها متوجه شدم عقل و دانش باید همراه با هم پیش بروند. حتی مدتی بعد رفتم مدرکهای MBA و DBA هم گرفتم. من معتقدم انسانها باید از نظر مغزی، روحی و جسمی رشد کنند و اگر این سه اتفاق نیفتد، حتماً یک جایی لطمه میبینند.
تاسیس درسا
آقای فاطمی در پاسخ به اینکه درسا از چه زمانی تاسیس شد میگوید:
درسا حالا سی ساله شده است. البته نام “درسا” از اوایل دهه ۸۰ انتخاب شد ولی تجربیاتی که من در دهه ۷۰ داشتم هم مرتبط با “درسا” است و فقط آن موقع اسم برند مشخص نبود و بهطور کلی مسئله برندسازی در کشور جا نیفتاده بود. من فعالیت برند “درسا” را به سه دوره تقسیم میکنم. اسم دوره و دهه اول که مربوط به دهه ۷۰ میشود را دوره تولید میگذارم چون آن موقع تمام عشق و نگاهمان به تولید بود و فقط به دنبال این بودیم که تکنولوژی روز را وارد ایران کنیم و در امر تولید به کار بگیریم. سال ۷۸ موفق شدیم بزرگترین کارخانه چرمی را در جاجرود تهران تأسیس کنیم که دو هزار متر فضای تولید آن بود و ۸ ساختمان داشت. تأسیس آن کارخانه در سن ۲۷-۲۸ سالگی برای من یک پیروزی بود ولی متأسفانه نتوانستیم آن کارخانه را نگه داریم چون هر چه که داشتیم را فروخته بودیم و وقتی وارد کار شدیم، دیدیم دیگر پولی برایمان باقی نمانده که برای خرید مواد و پرداخت دستمزد به کارکنان کارخانه بپردازیم. ۱۸۰ میلیون تومان برای آن کارخانه هزینه کرده بودیم که آن موقع پول هنگفتی بود. متأسفانه خیلی دوران سختی پیش آمد و ما مجبور شدیم کارخانه را تعطیل کنیم و دوباره به محل قدیمی کار خودمان برگشتیم. ولی به هیچ عنوان دلسرد نشدیم چون روابط تجاری خوبی با کارخانه های دیگر داشتیم و تیم ما دوستانه بود.و این بحران را پشت سر گذاشتیم.
نامگذاری درسا
آقای فاطمی در مورد نامگذاری برند میگویند که ما چیزی از برندسازی نمیدانستیم و با یکی از تولیدکنندههای قدیمی کشور مشورت کردیم و ایشان پیشنهاد کردند که نامی برای محصولمان بگذاریم و بر حسب اتفاق نام درسا را انتخاب کردیم البته نام دختر من هم درساست ولی برند درسا حدود ۷- ۸ سال از دختر من بزرگتر است.
پله های ترقی
کم کم درسا شعب زیادی در داخل کشور و کشور های دبی، ترکیه، باکو و آلمان تاسیس کرد تا برند درسا در دهکده جهانی بیشتر و بیشتر شناخته شود و هویتی بیشتر از یک برند ایرانی که به تولید ملی افتخار میکند داشته باشد.
روز به روز درسا بزرگ تر و موفق تر شد و با افراد متخصص بیشتری همکاری خود را ادامه داد.
یکی از موفقیت های درسا همکار اخیر او با برند مشهور سواروسکی بود
افتخارات درسا
- سال ۱۳۸۳ : دریافت گواهینامه مدیریت کیفیت ISO 9001:2000 از شرکت اتریشی OQS و عضویت در شبکه جهانی کیفیت .IQ NET
- سال ۱۳۸۹ : دریافت مهر یادبود در پنجمین کنفرانس بین المللی تجارت الکترونیک در کشور های در حال توسعه
- سال ۱۳۹۰ : اخذ گرید نقره مدیریت کیفیت از Quality Austria
- سال ۱۳۹۰ : اخذ گواهینامه سیستم مدیریت کیفیت ISO 9001:2008 از IQ NET ، شبکه ی بین المللی Quality Austria
- سال ۱۳۹۱ : اخذ جایزه ی برنزی QMS از Quality Austria
- سال ۱۳۹۱ : اخذ جایزه مدیریت برتر در حوزه رضایت مندی مشتری از سازمان توسعه صنایع ملی کشور انگلستان
- سال ۱۳۹۱ : اخذ جایزه بهترین طراحی محصول چرمی در حوزه High Tech . طراح ی کاور های محصولات Apple از سمینار .DG Tech
- سال ۱۳۹۲ : شاهین فاطمی مدیر عامل چرم درسا منتخب و برگزیده هفتمین جشنواره ملی مدیران و تولید کنندگان جوان
- اخذ تندیس و لوح
- سال ۱۳۹۲ : دریافت لوح تندیس برترین رهبران و ارزش آفرینان کسب و کار ایران در دومین کنفرانس بین المللی مدیریت ماهان
- سال ۱۳۹۲ : دریافت تندیس رضایت مشتری در کنفرانس ملی توسعه ی صنعتی ایرانی
- سال ۱۳۹۳ : دریافت تندیس طلایی در سومین کنفرانس بین المللی مرکز مشتریان و برنامه های رضایت مشتری
- سال ۱۳۹۳ : شاهین فاطمی مدیر عامل چرم درسا، برگزیده ی سومین کنفرانس بین المللی توسعه و تجارت
- سال ۱۳۹۴ : برگزیده ی برند برتر کیف و کفش لوکس در کنفرانس سالانه ی برند های برتر در مراکز فروش، برگزار شده توسط مجله تجارت طلایی
- سال ۱۳۹۴: برگزیده شدن شاهین فاطمی مدیر عامل درسا به عنوان کارآفرین برتر و دریافت نشان گلوبال شیفت
احتمالا شعب لوکس درسا را دیده اید.
درسا هرروز در حال پیشرفت است و به فروش کیف و کفش چرمی قانع نیست به تازگی درسا خط تولید لوازم دکور داخلی را نیز شروع کرده و با نام Dorsa home عرضه میکند و کافه ایی شیک و صمیمی تاسیس کرده است که منو خاص خود را دارد.
تاریخچه برند درسا
مطالب مرتبط:
تاریخچه برند تیمبرلند
تاریخچه برند :۲۰ نقطه عطف در تاریخ برندسازی که بسیار جالب است
برند زارا ، چگونه زارا شد
بهترین لباس های برند رالف لورن آمریکایی | اختصاصی + عکس
آخرین مدل های حلقه نامزدی برند Harry Winston
زیباترین سرویس جواهرات برند Mouawad