بی بی بومر ها (Baby boomer) چه کسانی هستند ؟
بی بی بومر ها (Baby boomer) چه کسانی هستند ؟
کودکان رشد انفجارى جمعیت – بیبی بومرها
ارقام ساده همواره متولدان آن دوره را تبدیل به نیرویى قدرتمند و هدفى مطلوب براى بازاریابان براى دهه ها کرده است. با این همه ، بومرهاى امروزى در حال رسیدن به یک شاخص مهم هستند : جوان ترین بومرها اکنون در حال نزدیک شدن به ۵٠ سالگى اند و پیرترین آن ها از ۶٠ نیز عبور کرده اند.این ارقام معنى دارند چون ۵٠ سنى است که بازاریابان معمولأ از آن نومید مى شوند. سنت ها مبین آن اند که تا ۵٠ سالگى ، یک فرد به ترجیحات خرید و وفادارى برند آن چنان عمیقى رسیده است که هیچ اندازه اى از بازاریابى نمى تواند آن را تغییر دهد. بازاریابان امروزى ، با این وصف ، آن سنت را نادرست مى دانند.
بی بی بومر ها (Baby boomer) چه کسانی هستند ؟
بازاریابی و کشف مجدد بیبی بومرها
بازاریابان به دلایل متعددى بیبى بومرها را از نو کشف کرده اند. یک دلیل توان بالقوه باورنکردنى خرید است. به لطف سلامتى بهتر و امید به زندگى طولانى تر ، بیشتر بومرها قصد ادامه کار در دهه ۶٠ زندگى خود دارند پس انداز بازنشستگى را افزایش دهند. افت هاى اخیر در بازار سهام و حساب هاى بازنشستگى را افزایش دهند. افت هاى اخیر در بازار سهام و حساب هاى بازنشستگى بیشتر بومرها آن ها را وادار به جستجو براى راه هایى کرده تا بیشتر در بازار کار بمانند. آن درآمد اضافى بالقوه بومرها را جذاب تر نیز ساخته است.
قدرت خرید بیبی بومرها
امروز ، بومرها بیش از ١ تریلیون دلار قدرت خرید در هر سال دارند. دلیل دوم آن است که مصرف کنندگان بالاى ۵٠ سال امروز بسیار فعال تر از والدین خود هستند. بر خلاف نسل هاى پیشین ، بومرها احتمال بیشترى دارد که شغل خود را تغییر دهند ، فرزندان کمترى دارند ، تحصیل مى کنند ، دوباره ازدواج مى کنند ، سرگرمى هاى جدیدى را دنبال مى کنند و پول بیشترى را از والدین خود به ارث مى برند. در نتیجه ، بازاریابان دریافته اند که ترجیحات برند و عادات خرید بومرها آن چنان که پیش از این تصور مى شد تثبیت شده نیستند.
سرانجام ، به دلیل شمار نسبتأ کمتر مصرف کنندگان نسل X تنها ۵٠ میلیون نفر که در پى بومرها مى آیند ، بازاریابان نمى توانند از بومرها دل بکنند. در سال هاى پیش رو ، بازاریابان باید کماکان دست خود را به سوى بومرها دراز کنند تا ٧۴ میلیون مصرف کننده نسل Y (نوجوانانزو بیست و چند ساله هاى کنونى ) به اوج درآمد بالقوه برسند.
برقرارى ارتباط با بومرها براى بسیارى از بازاریابان به چالشى تبدیل شده چون باید تصورات قالبى خود را درباره مصرف کنندگان ۵٠+ به دور بریزند.
بی بی بومر ها (Baby boomer) چه کسانی هستند ؟
برند ها و بیبی بومر ها
برند گپ و بیبی بومر ها
گپ (GAP) ، براى مثال ، تلاش کرد تا با استفاده از آگهى هایى با حضور بومرهاى سرشناس با این سنین ارتباط برقرار کند. البته استراتژى گپ نتیجه وارونه داشت ، چون پوشاک آن مناسب سلیقه بومرها نبود. براى حل مسئله ، این شرکت زنجیره جدیدى را به نام فورث اند تاون راه اندازى کرد ، که لباسهاى مناسب محل کار و رسمى را مى فروشد.
برند داو و بیبی بومر ها
دیگر بازاریابان با توجه نمودن به نظرات و نیازهاى بومرها به موفقیت دست یافته اند. براى مثال ، داو پس از اینکه استفاده از مدل هاى جذاب را کنار گذاشت و از افراد چهل و چند ساله در تبلیغات خود استفاده کرد ، شاهد افزایش فروش خود بود.
کاور گرل و بیبی بومر ها
کاور گرل نیز استراتژى مشابهى را برگزید و نخستین خط لوازم آرایشى با هدف گیرى زنان مسن تر راه اندازى کرد. هوم دیپو نیز علاوه بر محصولات خودت انجام بده ( DIY ) خدمات بازسازى را هم به آمیخته خود افزود.
هوندا و بیبی بومر ها
و حتى هوندا هم هنگامى که دریافت ۴٠ درصد خریداران مینى ون آن مشتریان مسن ترى بودند که نیاز به جابجایى نوه هاى خود به جاى کودکان خود داشتند ، شگفت زده شد. در نتیجه ، نسخه اى از مینى ون اودیسه ى پرطرفدار خود را ارائه کرد که مطابق با نیازهاى مصرف کنندگان مسن تر باشد.
ترجیحات بیبی بومر ها
با این همه ، تصویر به طور یکنواخت دل انگیز نیست ، زیرا سازندگان املاک و مستغلات و محصولات تجملاتى شاهد افت سریعى در علاقه و فروش در میان مشتریان سنتى بومر خود بوده اند. با کاهش پس انداز بازنشستگى ، بومرها امروزه کمتر علاقمند خرید خانه دوم ، خودرو ، تعطیلات و دیگر اقلام تجملاتى هستند. در واقع ، برخى تحلیل گران سرمایه گذارى مى پرسند که آیا بومرها اصلأ قادر به بازنشستگى خواهند بود یا خیر. کارشناسان موافق اند که کلید دست یافتن به بازار بومرها این نیست که فرض کنیم همه آن ها ذهن یکسانى دارند. پژوهشگران در دانشگاه دوک دریافته اند که بومرها در میان نسل هاى کنونى از همه متنوع ترند. در نتیجه ، بازاریابان باید این بازار را به دقت بخش بندى کنند تا اطمینان حاصل کنند که بازاریابى آن ها سازگار با بخش صحیحى بومرها است.
موضوع : بی بی بومر ها (Baby boomer) چه کسانی هستند ؟
برگرفته از : marketing iran talent
مطالب مرتبط :
بازاریابی اینترنتی یا بازاریابی سنتی
مواردی که باید درباره بازاریابی و فروش یاد بگیرید
پرکاربردترین استراتژی های بازاریابی
استراتژی بازاریابی چیست؟
ارزش ویژه برند چیست ؟