برند Buccellati حیات خود را مدیون نقرهساز ایتالیایی بنام کونتاردو بوچلاتی است که در قرن هجدهم کارگاهی برای نقرهسازی و جواهرسازی در میلان راهاندازی کرد. اما شهرت امروزی برند بوچلاتی را باید نتیجه اولاد خلف کونتاردو دانست، چراکه ماریو بوچلاتی که طلاسازی ماهر و جاهطلب بود، در سال 1919 کارگاه جد خود را احیا کرد. ماریو بوچلاتی با علاقهی بسیاری که به خلق قطعه جواهرات هنری و زیبا با فلزات و سنگهای قیمتی داشت، میراثی دیرپا از این علاقهی هنرمندانهی خود در چهار نسل بعد از خود به یادگار گذاشت که همچون سنت و میراث خانوادگی تا به امروز در جواهرات بیهمتای برند بوچلاتی جریان داشته است. شاهد مدعای میراث تاریخی سبک طراحی و ساخت جواهرات بوچلاتی همان عناصر و مشخصههایی است که در الگوهای هنری رم باستان و عهد رنسانس نیز دیده میشود.
خیابان مونته ناپولئونه در میلان مانند خیابان پنجم در نیویورک به عنوان مرکز فروش برترین برندهای لوکس دنیا شناخته میشود. هرچند مونته ناپولئونه از همتای نیویورکی خود کوچکترست، ولی به یقین باید آن را قلب دنیای فشن میلان بشناسیم. اما علیرغم اینکه اکثر برندهای حاضر در مونته ناپولئونه اصلیت میلانی ندارند، برند بوچلاتی نه تنها از اصیلترین و قدیمیترین برندهای میلانی است بلکه به عنوان اختصاصیترین برند جواهرسازی لوکس و سطحبالای ایتالیا هم شناخته میشود. اگر پاریس در دنیای جواهرسازی به برند Van Cleef & Arpels خود مینازد، میلان هم عمیقا به بوچلاتی خود میبالد.
فروشگاه پلاک 23 بوچلاتی خیابان مونته ناپولئونه نمایشگاهی از آثار جواهرکاری متنوع و هنرمندانهای دارد که از اشیاء نقرهای رومیزی چون قاب عکس، مجسمههای حیوانات، گلدان و غیره گرفته تا ساعتهای مچی و جواهرات استثنائی و تک را شامل میشود. علیرغم چنین تنوع گسترده و خلاقیت بیپایان این تولیدات جواهرنشان، تمام اقلام بوچلاتی توسط مدیر و طراح برند، یعنی آقای آندره بوچلاتی اهل میلان طراحی میشود که البته جدیدا نیز دخترش لوکرزیا از نیویورک در طراحی بعضی از آثار با پدرش همکاری میکند. بعد از طراحی بوچلاتی، طرحهای نهائی در چهار کارگاهی ساخته میشوند که در مجموع از 200 استادکار جواهرساز بهره میبرند. در این کارگاهها چندان فناوری و ماشینآلات جایی ندارد، چراکه تقریبا همهی کارها حتی بدست آوردن آلیاژ نقره و طلا هم با کار دست استادکاران ماهر ایتالیایی انجام میگیرد.
در حال حاضر نیز نوهی ماریو، یعنی آندره بوچلاتی طلایهدار خلاقیت کار و کسب خانوادگی خود است و دخترش، لوکرزیا نیز به تازگی به.وی پیوسته تا خون تازهای در رگهای بوچلاتی بدمد. حاصل این خون تازه را در کارهای مجموعهی 2014 بوچلاتی که در نمایشگاه ساعت و جواهر بازل سوئیس نمایش داده شد، شاهد بودهایم. لوکرزیا بوچلاتی درباره اهمیت میراث جواهرسازی خانوادگی خود میگوید، “همیشه یکی از اعضای هر نسل از خانوادهی بوچلاتی عهدهدار هدایت خلاقیت بوده است. هر کدام از نمایندههای هر نسل بوچلاتی به شیوهی منحصر به خودش تفسیری تازه از میراث کاری و دیانای بوچلاتی عرضه کرده است. همچنین همیشه در پیشینهی بوچلاتی همکاری دو نسل از خاندان بوچلاتی وجود داشته، به طوری که مدیر طراحی و خلاقیت در نقش استادکار و جوانترین عضو خانواده در نقش شاگرد در کنار هم کار کردهاند.”
لوکرزیا که بعد از اتمام تحصیلاتش در داتشگاه پلیتکنیک میلان، انستیتو گوهرشناسی و FIT نیویورک از سال 2014 به پدرش پیوسته است، در آینده طلایهدار برند بوچلاتی خواهد بود. جوانی لوکرزیا موجب شده که به جواهراتی که وی با همکاری پدرش طراحی کرده است، نگرشی مدرن تزریق شود؛ از جمله مجموعه جدید جواهرات عروس Romanza (شامل حلقهی 10،000 دلاری)، لوازم جانبی ابزارهای دنیای فناوری در سری Unica (قاب آیفون 150،000 دلاری). لوکرزیا میگوید، “شیوههای کاری ما روی طلا با برندهای دیگر تفاوت دارد و خانوادههای استادکاری که چندین نسل با ما در حکاکی نام و نشان بوچلاتی همکاری داشتهاند، همچنان از همان تکنیکهای سنتی خود استفاده میکنند. در واقع، میراث ما یادآور این است که چگونه کار خود را شروع کردهایم و همچنین در آینده هم الهامبخش ما در پیشرفت و بهبود کارمان خواهد بود.”
آندره بوچلاتی وقت خود را هم صرف طراحی جواهرات تجاری و پرفروشی میکند که تحت عنوان مجموعههای بزرگی در تعداد محدودی ساخته و در بوتیکهای بوچلاتی و فروشگاههای سطحبالایی چون نیمان مارکوس عرضه میشوند و هم قطعه جواهرات خاص و هنرمندانهای را طراحی میکند که تنها یک عدد از هر طرح ساخته میشود. بوچلاتی اعلام کرده که حدود 70 درصد از سود برند از همین قطعه جواهرات تک و منحصربفردی بدست میآید و باقی سود هم از مجموعههای جواهرات تعداد محدود ناشی میشود. البته بوچلاتی از سال 2000 به عرصه تولید ساعتهای مچی جواهرنشان زنانه و مردانه هم ورود پیدا کرد و اولین کارهای خود را در نمایشگاه ساعت SIHH 2001 سوئیس به نمایش گذاشت.
برند بوچلاتی همچنان با فعالیت سه پسر جیانماریا بوچلاتی کار خود را پی میگیرد: مدیریت برند بر عهدهی آندره است، مدیریت تولیدات تقرهای بر عهدهی جینو است و بخش تصویر و رسانهی برند نیز با مدیریت ماریا کریستینا اداره میشود. بر اساس سنت ایتالیاییها که شغل پدر به پسران خانواده به ارث میرسد، برند بوچلاتی هم مانند بسیاری از دیگر برندهای ایتالیایی نسل به نسل در خانوادهی بوچلاتی به ارث گذاشته میشود. شاید تنها استثنا در اینجا فعالیت لوکرزیا، دختر آندره باشد که اولین مدیر و طراح زن در جواهرسازی خانوادگی آنها بشمار میرود. به هر ترتیب، آیندهی بوچلاتی در دستان لوکرزیا قرار دارد و وی هم قصد دارد علاوه بر نوآوری در طراحی، فروشگاههای بیشتری در سطح جهان راهاندازی کند تا پتانسیل بالایی که برای درآمدزایی بوچلاتی وجود دارد را بالفعل کرده و برند مطبوع خود را توسعه دهد.