برند هواوی وتزریق این دستاورد به رگهای جهان
برند هواوی وتزریق این دستاورد به رگهای جهان
هواوی که عموم ایرانیان آن را به عنوان شرکت چینی تولیدکننده گوشی موبایل میشناسند، یک کمپانی چندملیتی است که زمینه فعالیت اصلیاش شبکه، تجهیزات ارتباطی و ارائه خدمات است. با این حال در مختصات کشور ما، گوشی موبایل هـواوی برای ایرانیان از دیگر زمینههای فعالیت مجموعه هواوی پررنگتر است. بنا بر آنچه وبسایت اکونومیست مینویسد، هـواوی در حال حاضر بزرگترین شرکت ارائهدهنده سرویسهای ارتباطی در جهان است. این برند چینی در سال 1987 توسط رن ژنگفی پایهگذاری شد و به عنوان تولیدکننده تجهیزات مخابراتی کار خود را شروع کرد. مجموعه هـواوی امروزه بالغ بر 140 هزار نفر کارمند دارد. آمار جالب توجه اینجاست که حدود نیمی از این افراد در بخشهای مختلف تحقیق و توسعه شرکت مشغولند. بخش تحقیق و توسعه هواوی در کشورهای چین، ایالات متحده، آلمان، سوئد، هند، روسیه و ترکیه فعال است و فعالیت آن حاکی از این واقعیت است که هـواوی به کاری فراتر از تولید تلفنهای هوشمند و ارزانقیمت مشغول است.
وقتی هواوی یک استارتاپ بود
سوءظنها در دنیای سیاست و فناوری نسبت به برند هـواوی کم نیست. خصوصا تصویر چندان روشنی از موسس 68 ساله آن، رن ژنگفی وجود ندارد. او به ندرت در انظار عمومی ظاهر میشود و در نامهای که در سال 2011 به کارمندانش نوشت تاکید میکند: «مردم در دنیای صنعت معتقدند من همانقدر که رازآلودم، بزرگ هستم. من تلاش میکنم اطلاعات زیادی از خودم ندهم، نه به این خاطر که خود را مرموز جلوه دهم، شاید بیشتر به این دلیل که میترسم».
تیان تائو، دوست قدیمی رن که امروز یکی از مدیران ارشد هـواوی است، میگوید: «او هیچ تفریحی ندارد و اغلب اوقات فراغتش، کتاب میخواند». مطالعات او به هیچ حوزهای محدود نمیشود؛ از تاریخ غرب تا آموزههای فلسفی تائو. رن، شرکت را در دست دارد. حق وتوی عجیبی دارد و تصمیمات اصلی را از طریق هیاتی از نزدیکترین شرکایش عملی میکند. یکی از نزدیکترین شرکای کاری او، دخترش کیتی منگ، مدیرکل بخش مالی هواوی است. رن پس از اتمام سربازی، به شینزن، شهر زادگاهش بازمیگردد؛ شهری که امکانات ویژه اقتصادی داشته و تجربه جدیدی در لیبرالیسم اقتصادی چین به شمار میآمد. او به طور مشخص در شرکت نفت ایالتی مشغول به کار شد و هـواوی را در سال 1987 تنها با 3400دلار از پسانداز خود و سایر شرکا تاسیس کرد. این شرکت در روزهای آغازین، یک نام کارآفرینی کوچک در میان شرکتهای خارجی عظیمی بود که سهم اصلی بازار چین را در اختیار داشتند. رن در نامه سال 2011 خود مینویسد: «ما به چیزهایی توجه کردیم که در آن زمان غیرقابل تصور بود، مثل وزغی که یک قو را برای غذای خود انتخاب کند».
رقیبی برای پرآوازهترین شرکتهای ارتباطی
هواوی در زبان چینی به عبارت «دستاورد چینی» قابل تعبیر است و خود کمپانی ترجیح میدهد برند هـواوی با تلفظ wah-way خوانده شود. در سال 2006 مجموع فروش جهانی هواوی به حدود 11میلیارد دلار آمریکا رسید. این رقم در سال 2009 به 20 میلیارد دلار افزایش پیدا کرد و سرانجام طبق آخرین آمارها سود خالص شرکت هواوی در سال 2014 بالغ بر ۵ میلیارد دلار بوده است. هـواوی امروزه غول فناوری است که با شرکتهایی مانند وودافون، تی موبایل و موتورولا قراردادهای همکاری نزدیکی دارد. اما جالب است که این برند تا حدود یک دهه قبل نه تنها برای بخش عمدهای از مصرفکنندگان آمریکایی، حتی برای بسیاری از چینیها، ناشناخته بود. در حالی که در دنیای غولهای صنعت مخابرات، شرکت سوئدی اریکسون مدتهاست میداند رقیبی جهانی و غیرقابل انکار دارد. هواوی با 35 میلیارد دلار فروش در سال گذشته میلادی، بیشتر از شرکت عظیم گلدمن ساکس (گروه بینالمللی بانکداری و سرمایهگذاری در منهتن) یا رستورانهای زنجیرهای مکدونالد درآمد داشته است. رتبه دیگری که اخیرا مجله فوربس به این برند داده، جایگاه سومین شرکت بزرگی است که گوشیهای هوشمند تولید میکند؛ رتبهای که آن را بعد از برندهایی چون سامسونگ و اپل نشانده است.
سرعت رشد خیرهکننده هواوی و دستاوردهای جهانیاش، مدتی است سیاستگذاران آمریکایی را بهشدت نگران کرده است. البته هـواوی هنوز نتوانسته است بازار آمریکا را به صورت کامل در اختیار بگیرد و یکی از ناکامیهایی که همواره این برند به دوش میکشد، عدم استقبال بازار سرمایه آمریکا از آن است. در سال 2011 هواوی 1.3 میلیارد دلار از بازار این کشور را در اختیار داشت؛ آماری که بیانگر این است که هواوی 4 درصد درآمد سالانه آمریکا را در اختیار دارد و هیچ کدام از ارائهدهندگان اصلی خدمات در ایالات متحده از تجهیزات هواوی استفاده نمیکند. برای مثال، در ماه مارس گذشته، سافت بانک ژاپن موظف شد برای گسترش تجارت خود در آمریکا، تمامی محصولات هواوی را از سیستم خود خارج کند و دیگر از هواوی تجهیزات نخرد.
موضوع : برند هواوی وتزریق این دستاورد به رگهای جهان
مقالات مرتبط:
ایده های کارآفرینی : ۵۰ ایده کسب و کار برای کارآفرینان خلاق
۴۰ مهمترین ویژگی های کارآفرینان را بشناسید
چرا بهترین کارآفرینان معتاد موفقیت هستند
خصوصیات کارآفرینان موفق از دید برایان تریسی
کارآفرین چگونه هدفش را مدیریت کند؟
اصول کارآفرینی : 8 درسی که کارآفرینان میتوانند از کشاورزان بگیرند
برگرفته از شنبه