برند زارا ، چگونه زارا شد
برند زارا یک برند اسپانیایی پوشاک و زیورآلات است و کار خود را از شهر ارتشیو در گالیسیا آغاز کرد. گالیسیا، ایالتی ساحلی در شمال اسپانیا و موطن ژنرال فرانسیسکو فرانکو است. مدتها قبل از اینکه گالیسیا به میزبانی یکی از ارزشمندترین برندهای دنیا مشهور شود، به آمار بالای مهاجرت ناشی از فقر ساکنانش شهرت داشت. در طول قرن بیستم میلادی، صدها هزار «گالیسی» به دلیل فقر شدید به کشورهای دوردستی چون آرژانتین مهاجرت میکردند.
برند زارا ناو سرفرماندهی گروه فروشگاههای زنجیرهای ایندیتکس محسوب میشود. کمپانی ایندیتکس یک مجموعه بزرگ نساجی و طراحی اسپانیایی و بزرگترین گروه مد جهان است، که به غیر از زارا، مالک برندهای دیگری، مانند ماسیمو دوتی، پول اند بر، اویشو، اوترکه، استرادیواریوس و برشکا نیز میباشد. این شرکت در سال ۱۹۷۵ توسط روزالیا مرا گوینتیا و آمانسیو اورتگا تأسیس شده است.
امروزه اما با وجود وضعیت بد اقتصادی اسپانیا، شهر گالیسیِ لاکرونیا، زادگاه سومین مرد ثروتمند جهان یعنی آمانسیو اورتگا، در مرکز توجه قرار گرفته است. اورتگا میلیاردری خود ساخته است که ثروت و شهرت خود را از طریق شرکت ایندیتکس (Inditex) و قدیمیترین برند آن یعنی زارا (Zara) به دست آورده است.
آمانسیو اورتگا، مؤسس برند زارا ، اولین فروشگاهش را در سال ۱۹۷۵ در یکی از خیابانهای مرکز شهر لاکرونیا در گالیسیای اسپانیا افتتاح کرد. بنا به اعلام بخش ارتباطات شرکت ایندیتکس، اورتگا تا به حال هیچ مصاحبهای انجام نداده و در هیچ مراسم اهدای جوایزی شرکت نکرده است. او همچنین به ندرت اجازه میدهد تا عکسی از او گرفته شود. پابلو آیلا که در سال ۲۰۱۱ - هنگامی که اورتگای ۷۶ ساله بالاخره تصمیم گرفت از مسند ریاست شرکت کناره گیری کند- به جای او سکاندار امپراطوری ایندیتکس شد نیز به مانند اورتگا به ندرت مصاحبه کرده یا عکس میاندازد. در واقع وظیفهی ارائهی چهرهای عمومی از ایندیتکس در رسانهها بر عهدهی خسوس اچواریا، مدیر ارتباطات این شرکت است.
وی اولین فروشگاه خود را برگرفته از فیلمی کلاسیک از سینمای یونان زوربا نامگذاری کرد، اما از بداقبالی دو بلوک دورتر باری به همین نام وجود داشت، صاحب آن بار، نزد اورتگا آمد و گفت: وجود دو مغازه به نام زربا در نزدیکی هم برای مردم گیج کننده خواهد بود، مضاف بر اینکه آنها برای تابلوی جلوی بار قالب حروف را سفارش داده بودند، در نتیجه اورتگا به دنبال اسم جدیدی برای فروشگاهش گشت و اسم زارا را یافت، او برای شروع اقدام به تولید لباسهای ارزان قیمت و مطابق مد کرد، که بسیار محبوب بود، پس از موفقیت اولین فروشگاه، وی در سرتاسر اسپانیا شعبههای دیگری نیز افتتاح کرد.
در ابتدای دهه ۱۹۸۰ وی به وسیله روشی که مد مقطعی نامید، روند طراحی و تولید و فرایند توزیع محصولات خود را به منظور کاهش تأخیر در تحویل و واکنش به گرایشهای جدید مردم تغییر داد و با این کار به این روند سرعت بخشید، در نتیجه این استراتژی جدید شرکت اساس پیشرفتهای خود را استفاده از فناوری اطلاعات و استفاده گروهی از طراحان به جای افراد قرار داد.در خلال دههٔ هشتاد میلادی شرکت زارا توسعهٔ بینالمللی خود را شروع کرد و برای اولین بار در سال ۱۹۸۰ شعبهای در پورتو واقع در پرتغال آغاز کرد، سپس در سال ۱۹۸۹ وارد ایالات متحده و پس از آن در سال ۱۹۹۰ وارد فرانسه شد، در دههٔ نود نیز با افزودن مکزیک (۱۹۹۲)، یونان (۱۹۹۴)، بلژیک و سوئد در همان سال و… توسعه خود را تا رسیدن به رقم کنونی خود یعنی چیزی بیش از ۷۳ کشور جهان ادامه داد.
برند زارا ، شعبه اسکاتلند
اچواریا دربارهی تغییر نام شرکت میگوید:
ظاهراً در آن زمان، دو خیابان پایینتر از مغازهی اورتگا، یک مشروب فروشی با همان نام زوربا وجود داشته است. صاحب مشروب فروشی نزد اورتگا میآید و به او میگوید: وجود دو زوربا در شهر باعث سردرگمی خواهد شد. اما اورتگا از قبل قالبهای حروف نام مغازه را سفارش داده بود و دیگر نمیتوانست آنها را تغییر بدهد؛ به همین دلیل او تصمیم میگیرد تا ترتیب حروف Z, O, R, B, و A را به گونهای تغییر دهد و با آنها کلمهای جدید درست کند. پس از مقداری بازی با کلمات، اورتگا بالاخره به ZARA میرسد. شرکت هولدینگ ایندیتکس نیز بعدها در سال ۱۹۸۵ تاسیس شد.
در ابتدا فعالیت زارا عمدتاً به تولید لباسهای ارزان قیمت، با طرحهایی مشابه لباسهای برندهای مشهور و بالارده محدود میشد. با گسترش فروشگاههای زارا در سرتاسر اسپانیا در دههی ۸۰ میلادی، اورتگا فرآیند طراحی، تولید و عرضهی محصولات خود را تغییر داد تا زمان واکنش شرکت به مدهای جدید را کاهش بدهد. او نام استراتژی جدید شرکت خود را «مدهای لحظهای» (instant fashions) نامید.
برند زارا ، شعبه سیدنی
در سال ۱۹۸۸ زارا با تاسیس اولین شعبهی برون مرزی خود در پورتوی پرتغال بینالمللی شد. پس از موفقیت زارا در پرتقال و استقبال از این برند اسپانیایی، زارا در سالهای بعد وارد بازار آمریکا، فرانسه، مکزیک و ژاپن شد. امروزه فروشگاههای زارا در بیش از ۸۸ کشور در سرتاسر دنیا حضور فعال دارند.
اورتگا قصد داشت کسب و کار تولیدی خود را در شهر لاکرونیا حفظ کند. به همین دلیل بود که مدل تجاری او از همان ابتدا با مدل متداول تفاوت داشت. شرکتهای تولید کنندهی لباس و مد در غرب، طرحهای خود را برای کارخانههای مستقلشان در کشورهایی مثل چین و هند میفرستند؛ جایی که در آن نیروی کارِ ارزان به وفور یافت میشود. این لباسها بعداً به کشور مبدأ باز گردانده و در آنجا انبار میشوند. سپس محمولههایی از لباس، دو بار در سال (بهار و پاییز) به شعبههای آن شرکت در سرتاسر دنیا ارسال میشود.
اما برندهای ایندیتکس (از جمله زارا) اینچنین عمل نمیکنند. برای مثال، زارا یک کلکسیون پاییزی طراحی و تولید میکند و سپس ۳ یا ۴ عدد پیراهن یا ژاکت در هر سبک به فروشگاههای خود ارسال میکند. تعداد بسیار کمی از این لباسها فروش نمیروند؛ بهطوریکه شاید بتوانید تنها تعداد انگشتشماری لباس فروش نرفته با سایز بسیار کوچک در انبار فروشگاههای زارا پیدا کنید.
مدیران فروشگاههای زارا عکسالعمل مشتریان خود را بهدقت زیر نظر میگیرند. آنها صحبتهایی که بین مشتریان و کارمند فروش ردوبدل میشود، مانند «من از این یقهی گرد خوشم میآید» یا «من از قرار گرفتن زیپ کنار قوزک پا متنفرم» را بهصورت روزانه به دفتر مرکزی در لاکرونیا گزارش میدهند. در آنجا این بازخورد بهسرعت به تیم گستردهای از طراحان منتقل میشود و آنها هم سریعاً به توسعهی طرحهای جدید پرداخته و آنها را برای ساخت به کارخانههای زارا ارسال میکنند.
برند زارا ، چگونه زارا شد
زارا هیچ یک از موفقیتهایش را مدیون تبلیغات نیست؛ چرا که ایندیتکس اصلاً تبلیغ نمیکند. تمام تبلیغات زارا به ساختمان فروشگاههایش محدود میشود. شرکت به شدت بر روی زیبایی، جنبهی تاریخی و مکان فروشگاه سرمایه گذاری میکند.
هنگامی که بحث انتخاب ساختمان به میان میآید، ایندیتکس بسیار بلندپروازانه عمل میکند. در سال ۲۰۰۳ ایندیتکس یک فروشگاه زارا در صومعهای تاریخی به نام «سان آنتونیو اِل رئال» در شهر سالامانکای اسپانیا افتتاح کرد و در همان سال، یک سینمای تاریخی در الچه را نیز به یک شعبه از فروشگاههای زارا تبدیل کرد. سال ۲۰۱۱ آنها با صرف هزینهی ۳۲۴ میلیون دلاری، ساختمان شمارهی ۶۶۶ خیابان پنجم نیویورک را تصاحب کردند که گرانترین خرید ساختمان در تاریخ منهتن نام گرفت.
اچواریا دربارهی افتتاح فروشگاه گران قیمت زارا در نیویورک میگوید:
در نیویورک ما تنها در یک صفحهی روزنامهی نیویورک تایمز اعلام کردیم که شعبهی جدید فروشگاهمان قرار است افتتاح شود. این کار بخشی از یک کمپین تبلیغاتی نبود؛ بلکه تنها یک اطلاعیه بود. شرکت ما دربارهی خودش صحبت نمیکند. ایده این است که مشتری دربارهی ما صحبت کند. ما نباید بگوییم که چقدر خوب هستیم؛ این مشتری است که اگر ما را لایق ببیند، چنین چیزی دربارهی ما خواهد گفت.
درآمد شرکت هولدینگ ایندیتکس که شامل برندهای زارا، ماسیمو دوتی، برشکا، اویشو، پول اند بیر، استاردیواریوس و اوترک میشود، ظرف ۱۰ سال گذشته از ۹.۴ میلیارد یورو به ۲۰.۹ میلیارد یورو افزایش یافته است. جالب است بدانید ۱۴.۶ میلیارد یورو از این درآمد به تنهایی مربوط به زارا میشود. تعداد کارمندان ایندیتکس نیز در این سالها افزایش چشمگیری داشته و از ۸۰ هزار نفر در سال ۲۰۰۷ به بیش از ۱۵۰ هزار نفر در سال جاری رسیده است. در حالی که در اوایل دههی دوم قرن جدید، اسپانیا و غرب از بحران مالی رنج میبردند، کسب و کار ایندیتکس و زارا به شدت رونق داشت.
زارا در حال حاضر دارای ۲۱۶۹ فروشگاه در سرتاسر دنیا است و هر هفته بر تعداد این فروشگاهها افزوده میشود. «مد سریع» در سالهای اخیر با اقبال خوبی مواجه بوده است. حتی افراد مشهوری مانند کیت میدلتون نیز دیگر از اینکه در لباسهای زارا از آنها عکسی گرفته شود ترسی ندارند.
شرکتهای زیادی مانند H&M و Mango نیز به سبک تجاری زارا روی آوردهاند؛ اما رمز موفقیت ایندیتکس تنها در قیمت ارزان لباس و «مد سریع» نیست. رمز موفقیت ایندیتکس در این است که سبک خرید کردن مردم را تغییر داده است. در زارا، خرید لحظهای است. فرصتی ندارید تا برای ژاکت چرمی پر زرق و برق پول پس انداز کنید. مردم لباسهای زارا را به خاطر علاقهی شدید به آنها نمیخرند، بلکه به این دلیل میخرند که با قیمت ۵۰ دلاری، شلوارهای زارا تقریباً هم قیمت یک وعده صبحانهی دونفره در یک کافه هستند. به علاوه اگر در خرید لباس مورد علاقهی خود در زارا تعلل کنید، احتمالاً آن لباس ظرف تنها چند روز آینده به فروش خواهد رفت و دیگر مشابه آن را نخواهید یافت. این «سبک مصرف» و «مد لحظهای» است که مشتریان زارا را شرطی کرده است.
موضوع: برند زارا ، چگونه زارا شد
برگرفته از سایت زومیت
مطالب مرتبط:
تاریخچه برند تیمبرلند
تاریخچه برند :۲۰ نقطه عطف در تاریخ برندسازی که بسیار جالب است
معرفی برند لاکست Lacoste
راز و رمز کوتون ، برندی با حال و هوای خیابان های استانبول
معرفی برند فرانسوی PIMKIE و نمایندگی فروش در ایران