بررسی مشخصات فنی خودرو سایپا رهام + تصاویر
لیست کامل مشخصات فنی و امکانات خودروی سایپا رهام منتشر شد. شرکت خودروسازی سایپا، محصول جدید خود را با نام رهام در نمایشگاه خودرو شیراز 1397 رونمایی کرد.
سرانجام گروه خودروسازی سایپا از محصول جدید خود که بر روی پلتفرم داخلی SP100 ساخته شده، رونمایی کرد. سایپا رهام به عنوان یک سدان کامپکت کلاس C در نمایشگاه خودروی شیراز 1397 به طور رسمی معرفی شد. محسن جهرودی، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در خصوص رونمایی از خودروی رهام گفت این خودرو از مدرنترین و بهروزترین امکانات و قابلیتها بهره میبرد و توانایی رقابت با خودروهای خارجی هم رده بازار ایران را دارد. به گفته مدیرعامل سایپا، این خودرو کاملا ایرانی بوده و تمام مراحل طراحی تا ساخت آن توسط متخصصان ایرانی انجام شده است.

همچنین شهروز حسینی، مدیر پروژه SP100 در این باره اظهار کرد خودروی سایپا رهام یک محصول در کلاس C است که بر اساس نیازسنجی بازار داخلی و سلیقه مشتریان ایرانی طراحی شده و با برخورداری از حداکثر امکانات، استانداردهای روز دنیا را پاس خواهد کرد. در طراحی این خودرو برجستهترین متخصصان داخلی و بینالمللی همکاری داشتهاند و در ادامه تلاش میکنیم تا با تمرکز بر روی تولید قطعات با بالاترین کیفیت و همچنین دقت در مونتاژ، یک خودروی رقابتپذیر در کلاس بینالمللی تولید کنیم.
مشخصات فنی خودروی سایپا رهام :

تجهیزات ایمنی و رفاهی سایپا رهام :
- سیستم تهویه مطبوع خودرو در مدلهای دستی و اتوماتیک
- صندلی با تنظیم کننده ارتفاع و کورس
- کمربندهای ایمنی با سیستم پیشکشنده
- 6 کیسه هوا در مدلهای لوکس و سوپر لوکس
- ایربگ راننده دو مرحلهای
- ایربگ پردهای در مدلهای لوکس و سوپر لوکس
- ایربگ جانبی روی صندلی در مدلهای لوکس و سوپر لوکس
- استفاده از فولادهای استحکام بالا و ایمنی (3 ستاره یورو انکپ)
- آینههای جانبی با قابلیت باز و بسته شدن اتوماتیک در مدلهای لوکس و سوپر لوکس
- هشدار دهنده نزدیک شدن موانع روی آینهها در مدلهای لوکس و سوپر لوکس
- سنسور پارک
- چراغهای جلو با سیستم روشنایی در روز (Daylight)
- سیستم کنترل کننده الکتریکی خودرو
- ورود و خروج بدون نیاز به سوییچ
- استارت دکمهای
- مالتی مدیای 7 اینچ و 10 اینچ اندروید در مدلهای لوکس و سوپر لوکس
- سانروف در مدلهای لوکس و سوپر لوکس
- روف رک (مدل کراس)
- سقف دو رنگ (مدل کراس)
- صندلی چرمی در مدل سوپر لوکس
- تنظیم صندلی برقی در مدل سوپر لوکس
- سیستم کروز کنترل در مدلهای لوکس و سوپر لوکس
- سیستم فرمان برقی با کنترل حساس به سرعت
- سیستم پایش فشار باد لاستیک
- سیستم کمک کننده به استارت خودرو در سربالایی در مدل کراس
- سیستم ABS در مدلهای پایه
- سیستم ESC

نقد و بررسی خودرو سایپا رهام
رهام یک سدان جمع و جور شهری است که چندی پیش طی یک مراسم مجلل توسط شرکت سایپا معرفی شد. طبق ادعای مهندسین شرکت سایپا طراحی ظاهری ROHAM با الهام از شاهین ایرانی شکلگرفته است و اولین محصول ملی محسوب میشود که بر روی پلتفرم SP100 ساختهشده است. شرکت سایپا با توجه به تحریمهای جدید آمریکا سعی در داخلی سازی هرچه بیشتر محصولات تولیدی خود دارد ازاینرو میتوان رهام را اولین قدم شرکت سایپا در جهت رسیدن به هدفهای خود دانست. طبق ادعای مسئولین شرکت سایپا، رهام از امنیت و کیفیت بسیار بالاتری نسبت به سایر خودروهای سدان حال حاضر بازار کشور برخوردار است و توانسته آزمونهایی همچون تست تصادف، کالیبراسیون موتور، کالیبراسیون ایربگ، ارتعاشات عمر و دوام قطعات، فرمان پذیری، قرارگیری تزئینات داخلی، سیستم خنک کاری، وضعیت چراغها و روشنایی، اندازهگیری درزهای بین دربها، انواع تستهای جادهای، تستهای کمربند، نفوذ آب و گردوغبار را با موفقیت کامل پشت سر بگذارد و حتی 3 ستاره ایمنی را از موسسه ایمنی NCAP کسب نماید. سایپا رهام طبق دستهبندیهای جهانی در سگمنت C جای میگیرد و بر اساس برنامهریزیهای انجامشده قرار است در 6 تیپ مختلف (base1،standard،Mid،base 2، Lux، SuperLux) و با دو نوع گیربکس اتوماتیک و دستی به بازار عرضه شود.
بر اساس اطلاعات منتشرشده، سایپا رهام محصولی است که کاملا توسط مهندسین ایرانی طراحی و تولیدشده است و بهنوعی میتوان آن را یک خودرو ملی جدید دانست. این خودرو نسبت به سایر محصولات ارزانقیمت شرکت سایپا، از طراحی مدرنتر و جذابتری هم در داخل و هم در خارج برخورداراست. در بخش داخلی رهام فضای بسیار خوبی برای سرنشینان در نظر گرفتهشده که پیشبینی میشود راحتی قابل قبولی را نیز برای سرنشینان به همراه داشته باشد. این خودرو در کنار این طراحی زیبا از امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی فراوانی بهره میبرد که با توجه به تیپهای مختلف در چندین سطح دستهبندی میشود، ازجمله این امکانات میتوان ترمز ضد قفل (ABS)، توزیع هوشمند نیروی ترمز (EBD)، سیستم مدیریت تعادل (ECS)، دو کیسه هوا در مدلهای پایه و شش کیسه هوا در نمونههای فول آپشن، سانروف، صندلی چرمی، نمایشگر لمسی ۷ یا ۱۰ اینچ، سیستم پایش فشار باد لاستیک، کروز کنترل، فرمان برقی حساس بهسرعت، تهویه مطبوع خودکار، صندلی باقابلیت تنظیم ارتفاع، آینههای جانبی اتوماتیک، سنسور پارک عقب، ورود و خروج بدون نیاز به کلید، استارت دکمهای و ... برخوردار است. در بخش فنی این خودرو از یک پیشرانه 1.6 لیتری به قدرت 113 اسب بخار و به گشتاور 154 نیوتنمتر مجهز شده است که ازلحاظ فنی شباهتهای زیادی با پیشرانه بهکاررفته در برلیانسهای سری H300 دارد. برای انتقال نیروی تولیدی این پیشرانه به چرخهای جلو یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک یا 5 سرعته دستی در نظر گرفتهشده که میتواند این سدان 1300 کیلویی را پس از حدود 14 ثانیه از حالت سکون بهسرعت 100 کیلومتر برساند. از اطلاعات مربوط به مصرف سوخت این خودرو هیچ خبر رسمی منتشرنشده است اما ازآنجاکه به نظر میرسد پیشرانه BM16 سایپا رهام درواقع همان پیشرانه BM15L برلیانس H320 یا H330 است میتوان در یک سیکل ترکیبی انتظار مصرفی در حدود 7 لیتر را در هر 100 کیلومتر داشت.

ارزش خريد سایپا رهام
در حال حاضر هیچ قیمت رسمی از سوی شرکت سایپا، برای رهام اعلامنشده است اما طبق اخبار غیررسمی منتشرشده به نظر میرسد قیمت تیپ پایه این خودرو در حدود 40 میلیون تومان و قیمت تیپ فول آپشن آن در حدود 60 میلیون تومان باشد که در این صورت با توجه به امنیت، سطح امکانات و طراحی قابلقبول این خودرو میتوان ارزش خرید مناسبی را برای آن تعیین نمود. البته ازآنجاییکه شرکت سایپا و ایرانخودرو سابقه بدی در قیمتگذاری محصولات تازهوارد خود دارند تا زمان تولید انبوه این خودرو میتوان انتظار قیمتی در حدود 80 میلیون تومان را داشت.

مطالب مرتبط:
معرفی خودرو کوییک R ؛ محصول جدید سایپا
نیو پیکان ؛ کراساوور ایران خودرو
پژو 207 پانوراما ؛ بررسی قیمت و مشخصات پژو 207 سقف شیشه ای