در نظر داشته باشید که روانشانسی رنگ ها یکی از جذابترین و پرهیاهو ترین مولفه ها در بازار ، بازاریابی و بازار سازی است . باید بگوییم که تصورات غلطی هم در این میان وجود دارد . زیرا اولویت شخصی افراد ، تجربیات و خاطرات نوستالژیک آنها ، تربیت ، خاستگاه و اختلافات فرهنگی و مذهبی ، معمولا می تواند اثر رنگ ها را خنثی کند !
اما در ارتباط با تاثیر رنگ ها در برند سازی باید اینگونه بگوییم که در تحقیق " قرمز مهیج و آبی با کفایت " رنگ بندی ، معرف شخصیت یک برند است . خرید به شدت تحت تاثیر رنگ هاست زیرا رنگ ها بر چگونه دیده شدن برند تاثیر می گذارند . از نتایج تحقیق دیگری با عنوان " اثر رنگ در بازار یابی " در می یابیم که بیش از 90 درصد قضاوت های شتابزده در مورد محصولات می تواند فقط به رنگ مربوط باشد . بر اساس نتایج مطالعاتی " اثرات تعاملی رنگ ها " ارتباط بین رنگ ها و برند ها به تناسب موجود در رنگی بستگی دارد که برای یک برند خاص مورد استفاده قرار می گیرد . یعنی آیا رنگ مورد استفاده با آن چیزی که برای فروش گذاشته شده ، تناسب دارد یا نه ؟!
تحقیقات دیگری نیز نشان می دهد که مغز ما برند های قابل تشخیص را ترجیح می دهد که این موضوع بر اهمیت انتخاب رنگ هنگام ایجاد هویت برند تاکید می کند . بنابر این بسیار مهم است که مدیران برندینگ ، هنگام طراحی رنگ لوگو از تمایز آن با رقبا اطمینان حاصل کنند .
هنگام انتخاب رنگ درست ، پیش بینی واکنش مشتری به تناسب رنگ با محصول ، بیشتر از خود رنگ اهمیت دارد . هریک از رنگ ها به طور خاص و ویژه با صفتی همراه هستند . به طور مثال رنگ قرمز با هیجان و یا بنفش با ظرافت و فرهیختگی . مهم است که رنگ بندی برند شما ، به جای پرداختن به کلیشه ها ، هویتی را که می خواهید به تصویر بکشید تایید کند .
این اظهار نظر رایج اشتباه را که «سبز به معنی آرامش است» در نظر بگیرید. این مفهوم اشتباه است، چون گاهی اوقات رنگ سبز برای برندسازی زیست محیطی استفاده میشود و در موارد دیگری این رنگ در فضای پولی و مالی مورد استفاده قرار میگیرد و در دو حالت تاثیر بسیار مثبتی دارد. یا رنگ قهوهای ممکن است برای فضای معرفی یک جنس محکم مثل محصولات چرمی مناسب باشد؛ درحالیکه در موقعیت دیگری برای ایجاد گرمی یا برانگیختن احساسات یا تحریک اشتها مانند هر تبلیغ بازرگانی که در مورد شکلات دیدهاید هم میتواند بهکار گرفته شود.
نتیجه نهایی: برای انتخاب رنگ برند نمیتوان مجموعه قواعد ساده و مشخصی تعیین کرد، اما انتخاب رنگ بهطور حتم باید مورد توجه قرار بگیرد. احساس، خلق و خو و تصویری که برند شما ایجاد میکند، نقش مهمی در برانگیختن احساسات دیگران ایفا میکند. بدانید رنگها فقط زمانی روی کار میآیند که بتوانند با هویت مطلوب یک برند مطابقت داشته باشند به عبارت دیگر، استفاده از رنگ سفید برای القای علاقه شرکت اپل به طراحی ساده و تمیز بدون در نظر داشتن چنین مفهومی، ترجیح دادن یک رنگ به رنگ دیگر معنی ندارد و نمیتوان اثبات کرد که مثلا رنگ نارنجی در کل دنیا بیشتر از رنگ نقرهای خریدار دارد.