اصول تصویرسازی جلد کتاب و معرفی چند جلد کتاب مشهور
تصویرسازی جلد کتاب
Figure 1 پیرمرد و دریا، شاهکار ارنست همینگوی
تا اوایل قرن نوزدهم، کتاب ها با دست صحافی می شدند؛ مثل دست نوشته های لاکچری متعلق به قرون وسطی که با موادی مانند طلا، جواهر و نقره تزیین می شدند. در دهۀ 1820، با معرفی صحافی ماشینی، روندِ چاپ کتاب تغییر کرد. جلدهای جدید، ارزان تر بودند. در ابتدا، با لیتوگرافی چندرنگ روی آن ها، طرح های مختلف چاپ می کردند و بعدها، تصویرسازی جایگزین آن شد. این تکنیک ها متعلق به هنرمندان پوسترساز قرن نوزدهم بود که رفته رفته، به صنعتِ چاپ هم راه پیدا کرد. ماهیتِ جلدِ کتاب تغییر کرد و دیگر صرفاً لایه ای برای محافظت از برگه های کتاب نبود، بلکه راهی برای بیانِ محتوای کتاب بود. جلد کتاب های چارلز دیکنز، سبز و روی آن ها نیز تصویر شخصیت های کتاب نقش بسته بود. در اوایل قرن بیستم، جنبش هنرها و پیشه ها و جنبش هنر نو، سبب شکلگیری رنسانس مدرن در طراحی جلد کتاب شد.
برخی از اولین طراحی های مدرن جلد کتاب در دهۀ 1920 در شوروی شکل گرفت. پس از جنگ و با رقابتی شدنِ بازار کتاب، جلد کتاب اهمیت ویژه ای یافت. بسیاری از کتاب ها، اطلاعاتی را در مورد ژانر و موضوع کتاب به تصویر می کشیدند. ظهورِ اینترنت و فروش اینترنتی هم از اهمیتِ جلد کتاب نکاست؛ امروزه، طرح های دیجیتالی و دو بُعدی، به معرفی و تبلیغِ کتاب ها به صورت آنلاین کمک کرد. بخش اعظمی از بازار کتاب را رمان و داستان تشکیل می داد؛ به همین دلیل، جلد رمان اهمیت ویژه ای یافت. کتابی در اختیار تصویرگر قرار می گیرد و تصویرگر دنیای آن را به تصویر می کشد. در ادامه، اصول تصویرسازی جلد کتاب را خواهیم گفت و چند نمونه از جلدهای مشهور کتاب ها را نیز معرفی خواهیم کرد.
هنر تصویرسازی جلد کتاب چیست؟
Figure 2 تصویرسازی مسخ اثر کافکا
جلد کتاب، حاوی نام نویسنده و تصویری می شود که بیانگر محتوای کتاب است. جلد برخی از کتاب ها حاوی عکس هستند و برخی دیگر حاوی تصویرسازی اند. برخی هم هر دو را در کنار یکدیگر دارند. برخی کتاب ها نیز هیچ تصویری ندارند و فقط عنوان کتاب و نام نویسنده روی آن ها نقش بسته است. پشت جلد کتاب هم معمولاً خلاصه ای از کتاب به رشتۀ تحریر در آمده است. این خلاصۀ بسیار کوتاه، به خواننده کمک می کند تا موضوع کتاب را بداند و در مورد خریدن و خواندنِ آن تصمیم گیری کند. گاهی هم پشت جلد کتاب، اطلاعاتی در مورد نویسندۀ کتاب نوشته می شود.
Figure 3 جلد کتاب، شخصیت داستان را در حال غرق شدن نشان می دهد. این غرق شدن، نشان دهندۀ تلاش او برای یافتن معنای زندگی است.
در تصویرسازی جلد کتاب، باید به همۀ جزئیات کتاب توجه شود؛ درواقع جلد کتاب، هم باید بیانگر محتوای کتاب باشد و هم جذاب ، تا خوانندگان را به سوی خود جذب کند. تصویرگری که می خواهد جلد کتاب را طراحی کند، باید کتاب را خوانده باشد یا اینکه حداقل خلاصه ای پُر جزئیات از آن را بداند؛ در ضمن، هنرمند باید لحن کتاب را نیز در نظر بگیرد. بهتر است هنرمندِ تصویرگر، دیداری هم با نویسندۀ کتاب داشته باشد تا با تفکر او نیز آشنا شود و جلدی مطابق با دیدگاه نویسندۀ کتاب طراحی کند.
چگونه جلد کتاب را طراحی کنیم؟
Figure 4 تصویرسازی جلد کتاب فرانکنشتاین، اثر ماری شلی
جلد کتاب باید به مخاطب بگوید که مطالب این کتاب، ارزش خواندن و وقت گذاشتن را دارند؛ در نتیجه، طراحی جلد کتاب، اهمیت ویژه ای دارد. پیش از آنکه طراحی جلد کتاب را آغاز کنید، ابتدا باید چند سوال را از خودتان بپرسید و پاسخ آن ها را بیابید. در ادامه، این سوال های اساسی را برایتان خواهیم گفت.
1. نویسندۀ کتاب، چه کسی است و برند و مشخصۀ بارز او چیست؟
نویسنده، کتاب را می نگارد؛ در نتیجه، روندِ تصویرسازی جلد کتاب باید با او آغاز شود. باید بدانید که نویسندۀ کتاب جوان است یا مسن؛ شناخته شده است یا تازه کار. آیا پیش تر کتابی از او منتشر شده است یا خیر؟
Figure 5 تصویرسازی تراژدی هملت، اثر شکسپیر
ادامه دارد.....
مطالب مرتبط:
آشنایی با هنر پیکرتراشی روم باستان
همه آنچه درباره عکس پرتره باید بدانیم
عکاسی در سفر ، عکاسی از انسان ها
ترفند هایی برای آغاز عکاسی خیابانی
منبع: پویا اندیش