اسـتارتاپ چیست ؟ - روش های موفق شدن اسـتارتاپ ها چیست اند؟

ا سـتارتاپ چیست ؟ - روش های موفق شدن اسـتارتاپ ها چیست اند؟
این مقاله را با تعریف اسـتارتاپ به زبان ساده شروع می کنیم:
اسـتارتاپ چیست؟
استارتاپ شرکت جوان و نوپایی است که به تازگی شروع به کار کرده است و پتانسیلهای بالایی برای رشد دارد. اسـتارتاپ ها معمولاً توسط تیمهای کوچک شکل میگیرند که با ایده تولید محصول یا خدمتی در حوزهای خاص فعالیت خود را شروع میکنند. این ایده غالباً با بررسی رخنهها و خلاهای موجود در بازار یا جامعه به وجود میآید و یا برای رفع نیاز خاصی از افراد جامعه که تا به حال به آن پرداخته نشده است، شکل میگیرد.
اسـتارتاپ ها معمولا ایده های خود را با به کار گرفتن تکنولوژی پیاده سازی می کنند. این استفاده از تکنولوژی باعث می شود که استارتاپ قابلیت مقیاس پذیری (scalability) بالایی داشته باشد. مقیاس پذیری یا گسترش پذیری همان رشد بالای یک کسب و کار نسبت به هزینه های آن تعریف می شود.یعنی در حالی که هزینه های شما ثابت مانده است درآمد شما چندبرابر شود.
البته ایده یک اسـتارتاپ ممکن است رفع یک نیاز سادهای باشد که راهکار آن قبلاً هم وجود داشته، اما آن تیم، راه حل بهتری برای رفع آن نیاز پیدا کرده است و یا با خلاقیت و استفاده از تکنولوژی نواقص محصولات قبلی را برطرف کرده است و از این راه ارزشی برای جامعه ایجاد میکند.

شتاب دهنده استارتاپ (start-up accelerator) چیست؟
اسـتارتاپ ها در سالهای ابتدایی شروع کار خود هزینههای بیشتری نسبت به درآمد دارند. این امر در ابتدای شروع هر کاری، طبیعی است و به همین خاطر توسط اسپانسرهایی از نظر مالی و از نظر آموزشی و مربی گری حمایت میشوند. سازمانهایی که از اسـتارتاپ ها از مراحل اولیه حمایت میکنند را شتاب دهنده استارتاپ یا شتاب دهنده کسب و کار می گویند. با توجه به اینکه استارتاپ ها بر روی محصولات و خدمات جدید کار میکنند، ریسک موفقیت آنها در ورود به بازار بالاست و نیاز به تلاش و حمایت برای به نتیجه رسیدن و به دست آوردن سهم بازار دارد.
در ادامه این نوشتار، به معرفی چندین اپلیکیشن که در فضای اسـتارتاپ ها کاربرد دارند، میپردازیم.
۱- با استفاده از zapier، برنامههای خود را به صورت یکپارچه مدیریت کنید.
در حال حاضر بیش از ۵۳۰۰ ابزار مارکتینگ وجود دارد. ۸۲ درصد کارشناسان مارکتینگ و فروش بیشتر از یک ساعت از فعالیت روزانه خود را صرف مدیریت ابزارهای مختلف میکنند. زیاد بودن تعداد این اپلیکیشن ها این سؤال را مطرح میکند که با توجه به سایز و حوزه فعالیت یک اسـتارتاپ بهترین و کاملترین گزینه برای استفاده در فعالیتهای بازاریابی کدام برنامه است که قابلیت یکپارچگی با برنامههایی که تا به حال از آنها استفاده میکردهاند را داشته باشد.
با توجه به اینکه اسـتارتاپ ها در شروع کار خود، از نظر زمان، سرمایه و منابع محدودیت دارند، ارتباط و پیوستگی برنامه هاو صرفه جویی در زمان و هزینه برایشان مهم است.
zapier ابزار رایگانی است که با ارتباط برقرار کردن بین همه برنامههای مورد استفادهتان به شما در اتوماسیون برنامهها کمک میکند. با استفاده از این ابزار میتوانید برنامههای مورد استفاده خود را از بین لیست zapier پیدا کنید و به داشبورد اضافه کنید. این لیست شامل هزاران برنامه میشود و به احتمال قوی برنامههای مورد نظرتان را در آن پیدا میکنید.

با استفاده از zapier میتوانید برای کارهای مختلف تریگرهایی ایجاد کنید. مثلاً با قرار دادن تریگر میتوانید پیامی را که در یک برنامه دیگر مثل فرم typeform دریافت میکنید، به صورت اتوماتیک در گوگل شیت (google sheet) ذخیره کنید و همچنین در جواب مخاطب، به صورت خودکار ایمیل تشکر برای او ارسال کنید. در این ابزار محدودیتی برای اضافه کردن برنامه و یا فعالیتهای تریگرشده ندارید. میتوانید کارهای تکراری و روزمرهتان را به این ابزار بسپارید و از زمان برای کارهای مهمتر استفاده کنید.

۲- با استفاده از ابزارهای survey (نظرسنجی) میتوانید اطلاعات مفیدی جمع آوری کنید.
با نرم افزارهای survey مانند google forms و survey monkey میتوانید برای نظرسنجیهایی مثل فیدبک از مشتری، بررسی رضایت اعضای تیم اسـتارتاپ ، تحقیقات بازار برای طراحی محصول و نظرسنجیهای آکادمیک برای انتشار محتوا در بلاگ استفاده کنید.
با نظرسنجی از مشتریان، برند خود را تقویت کنید.
با بررسی نظر مشتریان در مورد برند کسب و کارتان میتوانید روی برندینگ اسـتارتاپ خود بیشتر کار کنید. چون در برندینگ آن چیزی که مشتری و مصرف کننده از محصولات و کسب و کار شما درک میکند، مهمترین مسئله است و بهترین راه برای فهمیدن این مسئله، نظرسنجی مستقیم درباره تجربه برند (brand experience) از مشتری است.
مقاله پیشنهادی : چالش ها و راه حل های استارتاپ ها و کسب و کارهای کوچک چیست ؟
سؤالهای کلیدی که در تجربه برند باید از مشتری بپرسید:
1.چه ویژگی از محصول ما را بیشتر دوست داشتید؟
2.اگر محصول ما را در بازار پیدا نکنید، از چه محصولی به عنوان جایگزین استفاده میکنید؟ لطفاً اگر برند خاصی مد نظرتان هست، بگویید.
3.آیا حاضرید محصول ما را به دیگران معرفی کنید؟
برای پاسخ این سؤال گزینههایی از ۰ تا ۱۰ قرار دهید. (بیشترین میزان تمایل با عدد ۱۰ و کمترین با عدد ۱ مشخص شود)
توضیح بیشتر درباره اهمیت این سؤال اینکه با بررسی پاسخ این سؤال و محاسبه شاخص خالص ترویج دهندگان NPS (Net promoter score) میتوانید قدرت برند خود را دریابید. محاسبه این شاخص به این صورت است که ابتدا در دسته اول درصد کسانی را که امتیاز ۹ و ۱۰ می دهند را نسبت به کل حساب میکنیم (گروه راضی). در دستهای دیگر درصد کسانی که امتیاز ۰ تا ۶ داداه اند را هم حساب میکنیم (گروه ناراضی). حالا درصد گروه ناراضی را از گروه راضی کم میکنیم و این عدد همان شاخص خالص ترویج دهندگان برند خواهد بود. این شاخص اولین بار در سال ۲۰۰۳ در مجله کسب و کار هاروارد (Harward business review) معرفی شده است. یکی از اهداف در کسب و کارها برای تقویت برند افزایش این شاخص است.
4.اگر محصول ما را به کسی معرفی کنید، از چه جملاتی استفاده میکنید.
5.به نظرشما چه کسانی از محصولات ما بیشترین بهره را میبرند؟(محصول ما برای چه کسانی مناسبترین است؟)
با مقایسه جواب این سؤال با مشتری هدفی که خود انتخاب کردهاید، میتوانید بینش خوبی به دست آورید.
6.به نظر شما چه تغییری در محصول میتواند محصول را برای رفع نیاز شما مناسبتر کند؟
همه ما می دانیم که این سؤالات را نمیتوان در هر شرایطی و به هر مشتریای ارائه کرد. زیرا بعضی از این سوالات نیاز به فکر کردن زیادی دارد و جواب آن گزینهای هم نیست و بیشتر مشتریان حوصله جواب دادن به چند سؤال این چنینی در کنار هم را ندارند. توصیه میکنیم در دورههای زمانی مختلف هر دفعه یک یا دو تا از این سؤالها را از مشتریان بپرسید. تعداد کم سؤال درصد پاسخگویی و کیفیت جوابها را بالا میبرد.

ابزارهای نظرسنجی
ابزارهای نظرسنجی (survey) کار جمع آوری و طبقه بندی دادههای نظر سنجی را مخصوصاً در حجم بالا برایتان راحتتر میکند. همچنین متناسب با تنظیماتی که برای پرسشنامه قرار میدهید، تحلیل دادههای جمع آوری شده را هم انجام میدهد. گوگل فرم، ساختار و امکانات سادهتری در تحلیل دادهها و نمونه سؤال برای پرسشنامه نسبت به survey monkey دارد ولی استفاده از آن در ایران متداولتر است. تنها قابلیتی که در گوگل فرم وجود دارد و در survey monkey نیست، امکان embed کردن پرسشنامه در وبسایت است. گوگل فرم بعد از تهیه پرسشنامه، کد HTML آن را هم برای قرار دادن در سایت خود در اختیارتان قرار میدهد و این خود قابلیت کمی نیست.

۳- در رویدادهای استارتاپی شرکت کنید.
برای آشنایی با رقبا و متخصصین در صنعت خود و یادگیری و کسب تجربه بیشتر در رویدادها، نمایشگاهها و همایشها شرکت کنید. با شرکت در این رویدادها بینش بهتری نسبت به صنعت و رقبا پیدا میکنید، برند خود را معرفی میکنید و شبکه ارتباطیتان هم گستردهتر میشود. در سایتهایی مثل ایوند میتوانید این رویدادها را پیدا کنید و شرکت کنید. به مرور با افزایش ارتباطات و برند سازی، خودتان هم میتوانید رویداد برگزار کنید.
مقاله پیشنهادی :
معرفی 7 ابزار گوگل در کسب و کار اینترنتی | قسمت اول
معرفی 8 ابزار گـوگـل در کسب و کار اینترنتی | قسمت دوم
۴- برای بررسی روند رشد کسب و کار خود از ابزارهای تحلیلی استفاده کنید.
نرم افزار هوش تجاری تبلو (Tableau)
ابزارهایی مانند نرم افزار هوش تجاری تبلو (Tableau) میتواند برای شما دادهها و اطلاعات را دسته بندی کند تا شما بهتر بتوانید تصمیم گیری کنید. استفاده از تبلو را معمولاً به عنوان ابزاری کاربرپسند به کسب و کارها پیشنهاد میکنند. نسخه Tableau public رایگان است. البته نسخههای پولی با امکانات بیشتر آن هم در ایران موجود است و فروخته میشود.
ابزار آنلاین Databox
برنامه رایگان دیگری که میتوانید از آن استفاده کنید databox است. دیتاباکس داشبوردی برای تحلیل دادههای مختلف مانند دادههای مربوط به شبکههای اجتماعی مانند فیسبوک (صفحه فیس بوک و یا تبلیغات در فیسبوک) و توئیتر، اینستاگرام و یا شبکههای اجتماعی دیگر را دارد. همچنین توانایی اتصال به گوگل آنالیتیکس، گوگل ادوردز و ابزار mailchimp هم در آن وجود دارد و میتوانید داشبوردهایی برای تحلیل دیتای برنامههای مختلف در یک برنامه داشته باشید. این برنامه، اپلیکیشن اندروید و iOS هم دارد.

۵-با اهمیت به مسائل گرافیکی در سایت و اپلیکیشن برای برند خود هویت بیشتری قائل شوید.
در دنیای دیجیتال، ویژگیهای بصری مانند طراحی سایت و اپلیکیشن و یا لوگو تأثیر زیادی بر نوع نگاه مشتری به برند شما دارد. طراحی گرافیکی حرفهای باعث میشود نام کسب و کار شما شناخته شود و دیرتر از یاد مخاطبین برود. همچنین بیزینس کارت هم ابزار ارتباطی مهمی برای برخوردهای حضوری شماست و باید به طراحی آن هم اهمیت دهید.
۶-شبکه ارتباطی خود را گستردهتر کنید.
شبکه سازی حرفهای در صنعت خاص شما تأثیر خوبی بر برند شما دارد. ضمن امکان همکاری در قسمتهای مختلف میتوانید، رقبای خود را بهتر بشناسید. شرکت در رویدادها که بالاتر به آن اشاره شد یکی از راههای گسترش شبکه ارتباطی است.
۷-از ارائه هدیههای تبلیغاتی در کسب و کار خود استفاده کنید.
با استفاده از هدیههای تبلیغاتی و یا محصولات رایگان، مشتریان جدیدی کسب کنید و همچنین جلوه مثبتی از برند خود در ذهن مشتریهای حاضر ثبت کنید. در تهیه هدیه تبلیغاتی خلاقیت اهمیت زیادی دارد. هدیهای که انتخاب میکنید باید یک ابزار خاص و متناسب با روحیه کسانی که مشتری شما هستند، باشد و تأثیر مثبت بر آنها داشته باشد. از دادن هدیههای تکراری و روزمره مثل تقویم و خودکار و ساعت پرهیز کنید! همچنین از درج لوگوی بزرگ بر روی هدیه اجتناب کنید. این کار ممکن است باعث شود که فردی که هدیه را دریافت میکند کمتر از آن استفاده کند و در چنین حالتی شما تقریباً به هدف خود از دادن آن هدیه نرسیدهاید.
یک راهکار مناسب این است که جملهای تأثیر گذار به عنوان شعار کسب و کار خود داشته باشید که در تبلیغات خود هم از آن استفاده کنید. در هدیه تبلیغاتی هم از همان جمله استفاده کنید و صرفاً آن جمله را با خلاقیت و زیبایی در قسمتی از آن هدیه بیاورید.
فراموش نکنید که این راهکار برای زمانی است که محصول و برند شما لوکس محسوب نشود. اگر به جایگاه اول و دوم از نظر شهرت برند رسیدید و محصولات لوکس به بازار ارائه میکردید درج لوگو در هدیههای تبلیغاتی تأثیر مثبت بالایی خواهد داشت.

۸-زمانی برای استراحت و تفریح گروهی برای تیم خود در نظر بگیرید.
در مسیر راه اندازی یک اسـتارتاپ ، فشار کاری و ددلاین های زیادی خواهید داشت. برای رسیدن به موفقیت، تلاش و خستگی ناپذیری فاکتور مهمی است. اما با این حال فراموش نکنید که زمانی را هم باید برای تفریح فردی و گروهی در نظر بگیرید. این کار ضمن اینکه انرژی شما را برای کار بیشتر میکند، روابط کاری را برای همه اعضا راحتتر میکند و محیط کار را برایتان لذت بخش تر میکند.
۹-برای خودتان جایزه در نظر بگیرید.
طبق تحقیقات منتشر شده در کتاب دیوید نئون (رازهای افراد موفق)، انگیزه درونی هر فرد، یکی از مهمترین فاکتورها در افزایش تعهد و رضایت شغلی است و این انگیزه را میتوانید با تعیین جایزههای هر چند کوچک اما شادی آور افزایش دهید.
تعیین این جایزههای کوچک برای اهداف کوچک هم کار را برایتان جذابتر میکند و هم قدم به قدم شما را به اهداف بزرگترتان نزدیک میکند.
۱۰- چالشها و شکستهای زیادی در انتظار شماست!

در انتها باید بدانیم شکستهای کوچک و بزرگ در مسیر اسـتارتاپ طبیعی است.
شما نیز اگر صاحب یک اسـتارتاپ هستنید و یا در آیندهای نزدیک تصمیم به راه اندازی یک اسـتارتاپ جدید دارید، با احتمال بالایی با این چالش ها مواجه خواهید شد. مهمترین نکاتی که نباید آنها را فراموش کنید این است که:
- در مواجهه با چالشها و شکستها خود را نبازید و از تلاش دست نکشید.
- به نتایج منفی که در مسیر اسـتارتاپ اتفاق خواهند افتاد، شخصی نگاه نکنید و به دنبال مقصر نگردید. سعی کنید طی جلساتی با هم به دنبال دلایل شکست بگردید و از آن چیزهای جدید یاد بگیرید.
- به روشها و استراتژیهای اولیه خود دوباره نگاهی بیندازید. ممکن است گاهی نیاز به تغییرات بنیادیتری وجود داشته باشد. از این تغییرات نترسید.
- به این فکر کنید که نیاز واقعی و اصلی مخاطبین هدف در استفاده از محصولات شما چیست؟ انرژی خود را برای قابلیتهایی که مورد توجه مشتری نیست هدر ندهید. این موارد را باید با تحقیقات بازار و نظرسنجی پیدا کنید.
- خود را با کسب وکارهای دیگر مقایسه نکنید. هدف خود را به رقیب رسیدن و یا از رقیب جلو زدن قرار ندهید. اهداف متفاوتی با توجه به منابع و قابلیتهای تیم خود داشته باشید. با پیگیری و رسیدن به همان اهداف کوچک، کم کم میتوانید رقیبان را پشت سر بگذارید و سهم بازار بیشتری داشته باشید.
موضوع : اسـتارتاپ چیست ؟ - روش های موفق شدن اسـتارتاپ ها چیست اند؟
مطالب مرتبط :
بهترین راه ارزش گذاری استارتاپ چیست؟
چگونه با استارتاپ های تازه کار پول پارو کنیم؟
استارتاپ هایی که در سال 2017 معرفی شدند
بسکتبالیستی که استارتاپ راه اندازی کرد
استارتاپهای میلیاردی ایران
ِیک استارتاپ موفق باید دارای چه شاخص هایی باشد ؟
برگرفته از : تپسل