آگاهی از برند چیست ؟ و درباره اهمیت آن در کسب و کار بدانید
آگاهی از برند چیست ؟ و درباره اهمیت آن در کسب و کار بدانید
از مهمترین اهداف کسب و کارها جذب سرنخهای فروش یا لید (lead) است. همه کسبوکارها سعی میکنند سرنخ های فروش بیشتری به دست آورند. سرنخهای فروش ازاینجهت که پتانسیل تبدیل به مشتری و در نتیجه رشد فروش و افزایش درآمد کسبوکار را دارند، مهماند. اما نقش اصلی و ضروری در افزایش سرنخهای فروش را ایجاد آگاهی از برند دارد. چون برای دستیابی به تعداد مشتریان بیشتر، ابتدا باید بتوانیم کسبوکار خود را به مخاطبین معرفی کنیم یا به زبان مارکتینگ باید آگاهی از برند یا brand awareness ایجاد کنیم.
آگاهی از برند(brand awarness) چیست و چرا برای کسب و کار مهم است؟
آگاهی از برند به این مفهوم است که برند کسبوکار شما، محصولات و سرویسهای شما توسط مصرفکنندهها شناختهشده باشد. اگر این شناخت شکل بگیرد، آنگاه محصولات شما جزو لیست گزینههای احتمالی خرید مشتری در تصمیمگیری هنگام خرید قرار میگیرد. درواقع آگاهی از برند از مراحل ضروری سفر مشتری (customer journey) است.
مفهوم وفاداری به برند و ارتباط آن با آگاهی از برند
هر مشتری هنگام تصمیم گیری برای خرید محصول تعدادی برند در ذهن خود دارد و محصولی که خریداری میکند از یکی از همان برندها خواهد بود. اکثر متخصصین بازاریابی بر این باورند که وفاداری به یک برند، دیگر در دنیای کسب و کار امروز معنا ندارد. بلکه مشتریان لیستی از برندها در ذهن خود دارند که به آنها وفادار هستند و وفاداری به برند را این گونه معنا می کنند.
یکی از اهداف آگاهی از برند قرار گرفتن در این لیست ذهنی است و بهبود جایگاه در آن است.
تعیین هدف برای آگاهی از برند
اولین قدم برای ایجاد آگاهی از برند تعیین هدف است. ممکن است یک کسبوکار تنها بخواهد نام آن بین عموم مردم شناخته شود. ممکن است کسبوکاری هدف جزئیتری برای خود تعیین کند که در موقعیتهای خاصی مشتری نام برند شما را به یاد آورد که به آن یادآوری برند یا brand recall میگویند.
۳ هدف اصلی برای آگاهی از برند
سه هدف اصلی که برای آگاهی از برند میتوان در نظر گرفت:
از اهداف اصلی و اولیه، شناخت برند توسط مخاطبین است.
ارزش افزایی
برای معرفی برند خود باید ارزشهایی که برای مخاطب در محصولات و خدمات خود ارائه میکنید را بیان کنید. یک سری از موضوعات را برای خود مشخص کنید که در حکم ارزشی باشد که در کنار خدمات شما به مشتری و جامعه داده میشود. این ارزشها میتواند مستقیماً از نتیجه محصولات و خدمات شما باشند، مانند صرفهجویی در زمان یا با محصول شما کارها را راحتتر انجام بدهند یا کیفیت بیشتری را تجربه کنند. و یا میتواند منفعت عمومی جامعه را به همراه داشته باشد که این نوع کمپین برای آگاهی از برند بسیار تأثیرگذار است. میتوانید در قالبی غیر از محصولاتتان خود را به خوشنامی معرفی کنید. مثلاً در حمایت از محیطزیست محصولاتی سازگار با محیطزیست داشته باشید یا اینکه بخشی از سود خود را صرف حمایت از کودکان بیسرپرست کنید و … .
قرار گرفتن در لیست برندهای مطلوب در ذهن مشتری
اهداف جزئیتری که باید در کمپینها داشته باشید!
1.حضور در فضای مجازی و شبکههای اجتماعی مختلف را افزایش دهید.
2.آگاهی از برند و یادآوری از برند را افزایش دهید. (درباره شاخصهای آگاهی و یادآوری از برند در ادامه صحبت میکنیم)
3.تعامل با برند (media mention، social mention و review mention) را افزایش دهید.
4.ترافیک ارگانیک و ارجاعی را افزایش دهید.
تعیین شاخصهایی برای اندازه گیری اهداف
بعد از مشخص شدن اهداف، برای اندازهگیری آنها شاخصهایی تعیین کنید. شاخصها میتواند از موارد زیر باشند:
- اشاره به برند (brand mention)
- اشتراکگذاری در شبکههای اجتماعی (social share)
- لینک سازی
- ترافیک سایت و تعداد بازدیدکنندگان جدید
- فوروارد پیامها
- یادآوری از برند (brand recall)
- Impression
اشاره به برند (brand mention)
اگر هدف شما این است که مطالب شما خوانده شود و برند خود را در انتشار محتوا به مخاطب بشناسانید اشاره به برند در محتوا میتواند گزینه مناسبی باشد. به این صورت که سایتهای مختلف در مطالب و به شکلهای مختلف از برند شما نام ببرند. ممکن است این کار را همراه با گذاشتن لینک وبسایت شما انجام دهند یا با @ در سوشال مدیا و یا حتی مطلبی از شما با ذکر نام برند و سایت بهعنوان مرجع (پست مهمان) باشد.
در این مورد خوب است از ابزارهایی استفاده کنید و از مطالبی که در رابطه با شما و صنعت شما منتشر میشود، مطلع باشید. قبلاً در مقاله ابزارهای گوگل به google alert اشاره کردیم و نکاتی درباره آن گفتیم. با استفاده از این ابزار میتوانید هر وبسایت یا وبلاگی به برند شما اشاره شد، مطلع شوید. همچنین در مواردی میتوانید با سایتها و بلاگهای دیگر همکاری داشته باشید و محتوایی بهعنوان پست مهمان در آن بلاگها منتشر کنید.
تحلیل و بررسی برند در شبکههای اجتماعی
بررسی آگاهی از برند در شبکههای اجتماعی را با همان دلیل و هدف بررسی برند در کل وب انجام میدهیم. اما ابزارهایی مثل google alert که در قسمت قبل گفتیم فضای سوشال مدیا را بررسی نمیکنند. درنتیجه در کنار google alert از ابزارهای دیگری هم باید استفاده کنیم.
ابزار tweet reach ابزار رایگان و مناسبی برای بررسی آگاهی از برند در توییتر است. با این ابزار میتوانید URL یا نام کاربران توییتری، هر کلمه در بین جملات پستهای کاربران و هشتگها را سرچ کنید. tweetreach گزارش کاملی شامل تعداد کاربرانی که پستهای مربوط به برند شما را دیدهاند، تعداد impression ها، میزان جذابیت آن پستها برای مخاطبین، آیدی کسانی که درباره برند شما صحبت کردهاند و توییت آنها را با جزئیات نمایش میدهد.
اهمیت لینک سازی در آگاهی از برند
اگر هدفتان این است که خود را بهصورت خاص به گروه خاصی از مردم که مشتریان هدف شما هستند و یا در حوزه صنعت شما فعالاند برسانید، لینک سازی میتواند بسیار مؤثر باشد. لینک سازی ازجمله فعالیتهایی است که نتیجه آن را در بلندمدت در سئو و سرچ ارگانیک هم خواهید دید. بنابراین برای رسیدن به اهداف بلندمدت لینک سازی را هم در نظر بگیرید.
نکته مهمی که در این زمینه مطرح است این است که بلاگنویسها و یا کاربرانی که به هر نحوی از برند شما بهخوبی یاد میکنند و پستهایی در این زمینه منتشر میکنند، نیازی به قرار دادن لینک سایت شما ندارند و خیلی اوقات این کار را نمیکنند. بنابراین خوب است با استفاده از ابزارهایی که در دو قسمت قبل گفتیم، این موارد را پیدا کنید، با آنها ارتباط برقرار کنید و ضمن تشکر از آنها بخواهید که لینک سایت شما را هم در پستشان قرار دهند. میتوانید از ارتباط خود با سایتها برای تبادل لینک هم استفاده کنید.
ترافیک سایت و تعداد بازدیدکنندگان جدید
افزایش ترافیک سایت جزو مواردی است که تأثیر زیادی در آگاهی از برند، سرنخهای فروش و افزایش فروش سایت دارند.
در این زمینه مطالعه این مطلب از کالج را توصیه میکنیم: ۲۵ راهکار افزایش ترافیک وب سایت
درباره ترافیک وبسایت به نکات زیر توجه کنید:
1.بعد از جذب بازدیدکننده جدید به وبسایت چگونه میتوانید بفهمید که آیا بازدیدکننده به محتوای وبسایت و بلاگ شما جذبشده و مطالعه کرده است و یا صرفاً با یک کلیک سریع وارد سایت شده ولی بدون مطالعه و سریع خارج شده است؟ شاید بگویید به bounce rate سایت توجه میکنم. (میدانیم bounce rate نسبت تعداد کاربرانی است که به سایتی وارد میشوند و بدون فعالیت خاصی در آن سایت خارج میشوند. Bounce rate بالا گاهی نشاندهنده محتوای نامناسب و یا طراحی نامناسب سایت است.)
2.اما باید به این نکته نیز توجه کنیم که گوگل تعامل کاربر با صفحه مانند مطالعه محتوا را در bounce rate در نظر نمیگیرد. در واقع وقتی کاربری وارد سایت شما شود و کل محتوا را هم بخواند و صفحه را ببندد بازهم آن جلسه اصطلاحاً bounce شده محسوب شده و bounce rate را بالا میبرد. بنابراین bounce rate بهتنهایی معیار مناسبی برای بررسی کیفیت بازدید و محتوای وبسایت نیست.
3.در این زمینه به شما استفاده از event tracking در گوگل آنالیتیکس را توصیه میکنیم. میتوانید در گوگل آنالیتیکس scroll depth را بهعنوان trigger انتخاب کنید. در این صورت میتوانید درصد کاربرانی که محتوا را مطالعه میکنند و به قسمت پایینتری از صفحه میروند و با صفحه تعامل میکنند را بسنجید. این مقیاس نتیجه منطقیتری برای ارزیابی نسبت به bounce rate به شما میدهد.
فوروارد پیامها در شبکه های اجتماعی
فوروارد بیشتر پیامها و پستهای شما در شبکههای اجتماعی و پیامرسانها درافزایش آگاهی از برند شما مؤثر است. هر چه بتوانید محتوای وایرال بیشتری تولید کنید، در آگاهی از برند و تقویت برند موفقتر خواهید بود.
یکی از بررسیهایی که کارشناسان بازاریابی درگذشته انجام میدادند بررسی تعداد فورواردهایی که در ایمیلهای ارسالی به مشتریان و مخاطبین انجام میشده است. در حال حاضر رویکردهای ایمیل مارکتینگ تغییر کرده است و اهداف بهتر و معنادارتری در ایمیل مارکتینگ دنبال میشود.
در این زمینه استفاده از کوتاه کننده لینک bitly مناسب است. با استفاده از این سرویس اگر اکانت bitly داشته باشید، بعد از ایجاد لینک کوتاه و قرار دادن آن در شبکههای اجتماعی و مکانهای مختلف، میتوانید اگر کاربری آن لینک را در جای جدیدی منتشر کرد، مطلع شوید. همچنین اطلاعات دموگرافیک کاربرانی که روی لینک کلیک کرده و یا آن را به اشتراک گذاشتهاند، را هم در گزارش bitly ببینید.
مقاله پیشنهادی :
انتخاب مناسب ترین کلمات کلیدی سئو به چه صورت است؟ | قسمت اول
انتخاب مناسب ترین کلـمات کلـیدی سـئو به چه صورت است؟ | قسمت دوم
یادآوری از برند (brand recall)
یکی از اهداف فعالیتهای آگاهی از برند این است که بهصورت خاص در آن صنعت مشتریان نام برند شما را به یاد آورند. برای اندازهگیری این شاخص میتوانید از روشهایی مانند پرسشنامه استفاده کنید. در این پرسشنامه باید سؤالاتی مانند اینکه “به محصول خاصی مانند کفش فکر کنید و سه برند اولی که به ذهنتان میآید را بنویسید“، بپرسید. درصد کسانی که نام برند شما را میآورند، نشاندهنده میزان موفقیت شما در یادآوری از برند است. البته این مرحله از برندینگ نیازمند گذر زمان برای استفاده بیشتر محصولات شما و تبلیغات دارد. با تکرار این سؤال بعد از گذشت مدتزمانی خاص میتوانید تأثیر فعالیتهایتان را بسنجید.
در این مطلب هم میتوانید درباره نکات مربوط به موفقیت استارتاپ ها و همچنین تهیه پرسشنامه برای تجربه برند بیشتر بخوانید:
سنجش آگاهی از برند با Impression محتوا
برای سنجیدن آگاهی از برند گاهی به impression محتوا و یا پستهای منتشرشده توجه میکنند. میدانیم که Impression به مفهوم تعداد نمایش یک محتوا یا پست توسط کاربران است. (ممکن است چند نمایش توسط یک کاربر اتفاق افتاده باشد). خیلی از کارشناسان بازاریابی به این شاخص توجه میکنند.
۵ نکته که در اندازه گیری آگاهی از برند به آنها توجه نمیشود!
1.در مورد مفهوم آگاهی از برند برای یک شرکت و بیزینس خاص اتفاقنظر ایجاد کنید.
تعابیر مختلفی از آگاهی از برند در ذهن افراد مختلف وجود دارد. ممکن است مدیر شما از آگاهی از برند این تعبیر را داشته باشد که به هر شکل تعداد بیشتری از مردم، برند را در تبلیغات مختلف ببینند. یا اگر از کارشناس محتوای کسبوکار خود بپرسید ممکن است گروه خاصی از جامعه (با پتانسیل بیشتر برای تبدیل به سرنخ فروش) را بهعنوان هدف شرکت برای افزایش آگاهی از برند مطرح کند. یا تیم روابط عمومی، آگاهی از برند را برای خبرنگاران و فعالان شبکههای اجتماعی، سلبریتیها و اینفلوئنسرها لازم بداند. این تفاوت نظرها ممکن است باعث سردرگمی شما شود. بنابراین در ابتدا طی یک جلسه نظرخواهی با تیمهای مختلف سعی کنید، نظرات آنها را بشنوید و از بین آنها جامعترین هدف را برای آگاهی از برند انتخاب کنید و متناسب با آن کمپین مناسبی طراحی کنید.
2.شما تنها میتوانید تعدادی از شاخصهای اندازهگیری آگاهی از برند را انتخاب کنید. نه همه آنها را!
تلاش برای رسیدن به شاخصهای مختلف به نظر جذاب میآید. ولی بازدهی کمپین شما را پایین میآورد. ممکن است در جلساتی که با همکاران در این زمینه داشته باشید، نکات و روشهای متعددی به ذهن شما و همکاران برسد، اما سعی کنید تعداد محدودی را با قدرت بیشتری دنبال کنید. چون دنبال کردن هرکدام نیاز بهوقت و تمرکز دارد.
3.محتوا باید بهگونهای باشد که تعداد زیادی مخاطب را به خود جذب کند.
این راهی است که به شما اطمینان میدهد که محتوای شما توسط افراد بیشتری خواندهشده و به اشتراک گذاشته میشود. چون قاعدتاً تا مخاطب، محتوا را به خود مربوط نداند آن را به اشتراک نخواهد گذاشت. پس باید موضوع محتوا را طوری انتخاب کنید که ضمن اینکه با برند و صنعت شما هم در ارتباط است، دغدغه افراد زیادی باشد.
4. مکالمه مستقیم راه خوبی برای سنجش آگاهی از برند است.
انتشار محتوا برای افزایش آگاهی از برند خوب است و باعث میشود مخاطبین جدیدی به سایت و بلاگ شما جذب شوند و برند شما را بشناسند. اما قاعدتاً هدف شما از آگاهی از برند افزایش فروش و تبدیل این سرنخهای فروش به مشتری است. خیلی از افرادی که مخاطب شما قرار میگیرند و محتوای شما را میخوانند در ذهن خود آمادگی خرید از شما و محصولاتتان را ندارند. بنابراین توصیه میشود که محتوای صرفاً آموزشی تولید نکنید. در داخل موضوعات آموزشی به محصولات خود و نحوه استفاده از آنها اشارهکنید. به نرخ تبدیل به مشتری هم توجه کنید و استراتژیهایی هم در این راستا داشته باشید.
5.انتظار نتیجه سریع نداشته باشید.
یکی از دلایل عدم موفقیت در بازاریابی محتوا که در محتوایی توسط تیم Moz مطرحشده است، انتظارات غیرواقعی از نتایج است. خیلی از کسبوکارها در همان ماههای ابتدای کار از بازاریابی محتوا ناامید میشوند. بازاریابی محتوا آسان نیست و نیازمند تلاش و صبر دارد. کمپینهای آگاهی از برند هم نیازمند زمان و وایرال مارکتینگ هستند و یکشبه به نتیجه نمیرسند. پس صبور باشید و از تلاش دست نکشید.
موضوع : آگاهی از برند چیست ؟ و درباره اهمیت آن در کسب و کار بدانید
مطالب مرتبط :
درباره برند سازی بدانید
منظور از برند سازی اخلاقی دربازاریابی کسب و کار چیست؟
مقاله بازاریابی پیشنهادی : درباره چارچوب بازاریابی بدانید
برند سازی برای کسب و کار های کوچک چگونه است؟
برند سازی احساسی چیست ؟
درباره برندینگ اجزا بدانید
درباره برندینگ آنلاین بدانید
برگرفته از : تپسل