آموزش مرحله به مرحله طراحی با مدادرنگی
يکي ديگر از ويژه گي هاي نقاشي مداد رنگي قابليت استفاده بر روي انواع مختلف کاغذ با انواع مختلف بافت مي باشد ، البته به جز کاغذ هاي گلاسه . مناسب ترين انواع کاغذ براي نقاشي مداد رنگي عبارتند از کاغذ بوچر ، کاغذ اشتنباخ فابريانو ، کانسون و بسياري انواع ديگر که با توجه به طرح مورد نظر انتخاب مي شوند .
تجهيزات مورد نياز براي نقاشي مداد رنگي عبارتند از کاغذ يا مقوا در ابعاد مورد نظر ، تخته شاسي مناسب، مداد رنگي در رنگ هاي متنوع که (ترجیحا بهتر است مدادرنگی های کروم استفاده گردد )، مدل نقاشي ، پاکن و تراش .نقاشي با مداد رنگي عليرغم سرعت بالا ، سهولت کاربرد و تجهيزات ساده و ابتدايي در صورت اجراي حرفه اي مي تواند به يکي از زيباترين تکنيک هاي هنر نقاشي تبديل شود .
آشنايي با مفهوم رنگ هاي سرد و گرم و خنثی:
قبل از شروع آموزش تکنیک مدادرنگی بهتر است رنگهای مختلف را بشناسیم.
رنگ هاي آبي ، سبز و فيروزه اي خانواده رنگهاي سرد هستند و رنگ هاي قرمز زرد و نارنجي خانواده رنگ هاي گرم هستند. رنگ هاي سرد به صورت کلي داراي خاصيت آرامبخش هستند و رنگ هاي گرم نشان دهنده هيجان و شورو التهاب هستند . دسته سوم رنگ ها شامل رنگ هايي مانند سفيد ، سياه و خاکستري هستند که به آن ها رنگ هاي خنثي مي گويند .
رنگ هاي خنثي در ترکيب با رنگ هاي خانواده گرم و سرد ترکيب هاي بسيار خوبي مي شوند .
رنگ هاى مكمل:
رنگ هاى مكمل در واقع نوعى تضاد هستند كه به هنگام مشاهده همديگر را طلب مى كنند و در كنار هم ايجاد تحرك مى كنند و يكديگر را كامل مى كنند. هرگاه دو رنگ مكمل باهم تركيب شوند نتيجه خاكسترى خواهد بود و تحرك آن از بين خواهد رفت و رنگى خنثي بدست خواهد آمد. اما دو رنگ مكمل در كنار هم موجب درخشانى و جلوه يكديگر هستند. در طبيعت رنگ هاى مكمل در كنار هم به زيبايى مشاهده مى شوند چنان كه گل سرخ در ميان انبوهى از برگ هاى سبز قرار دارد. تضاد رنگ هاى مكمل از ساده ترين تضادهاست. رؤيت يك رنگ باعث مى شود تا مكمل آن رنگ بر روى رنگ همجوار آشكار گردد. مى توان همه ي رنگ هاى مكمل را دو به دو با نسبت هاى نامساوى و مساوى با هم تركيب نمود و طيف وسيعى از خاكسترى هاى رنگى به دست آورد.
قرمز + زرد = نارنجي قرمز زياد + زرد + آبي = خرمايي
آبي + قرمز = بنفش قرمز كم + زرد + آبي = قهوه اي
آبي+ زرد = سبز آبي + زرد = سبز
سبز + مشكي = سبز لجني آبي + قرمز =بنفش
آبي + سفيد = آبي آسماني آبي+ سياه =سرمه اي
قرمز + مشكي = زرشكي آبي + سفيد آسماني
(قرمز+ صورتي سير= زرشكي ) آبي + سياه +سفيد =طوسي
زرد(كم) + آبي +سفيد = فيروزه اي زرد+قرمز= نارنجي
نارنجي +قهوه اي = حنائي زرد+آبي=سبز
سبز + آبي = فيروزه اي پر رنگ زرد+ سفيد = نخودي
آبي + كمي مشكي = سورمه اي زردكم + آبي + سفيد = فيروزه اي
سفيد + سياه = خاكستري زرد + آبي كم + سفيد = ليمويي
قرمز + سفيد = صورتي زرد زياد + + آبي + سفيد كم = مغز پسته اي
مشكي + قرمز +زرذ = قهوه اي روشن صورتي + زرد = كرمي
صورتي + زرد = كرم آسماني + سياه + طوسي
سياه + زرد = قهو هاي مايل به سبز قهوه اي + زرد + سفيد = اكر
قهوهاي + قرمز = گلبه اي زرد + سفيد + قهوه اي + اكر = طلايي
نارنجي + زرد = خردلي آبي + زرد + سفيد = ارغواني
سياه+ نارنجي = قهوه اي سبز + قرمز = بلوطي ( شكلاتي )
سفيد+ آبي تيره= آبي روشن زرد + سياه كم + سفيد = سير
قرمز+ بنفش= بنفش مايل به صورتي سياه كم + زرد + آبي = يشمي
زرد+ سفيد= ليمويي زرد + آبي كم + قرمز كم = رنگ گونه
قرمز كم + آبي = نيلي سياه + سفيد = انواع خاكستري
قرمز زياد + آبي = سرخابي زرد + سفيد + آبي = ارغواني
قرمز + سفيد = صورتي آبي + زرد + سفيد = سبز روشن
قرمز + سياه = جگري آبي + زرد = سبز روشن خنثي
سفيد + قرمز + زرد + قهوه اي = رنگ معمولي صورت
يک از اصول رنگ آميزي با مداد رنگي استفاده از رنگ هاي روشن در مرحله اول رنگ آميزي است استفاده از رنگ هاي روشن در مراحل اوليه کار کمک مي کند نقاشي تميز تر و شفاف تر اجرا شود و از آن گذشته امکان استفاده از رنگ هاي تيره رو رنگ هاي روشن وجود دارد در صورتي که برعکس اين قضيه کار را بسيار دشوار خواهد کرد . تاثير استفاده از رنگ هاي تيره روي رنگ هاي روشن بسيار خوب و موثر است در حاليکه استفاده از رنگ هاي روشن رو رنگ هاي تيره به منظور روشن تر کرد ن تن رنگ کاري بسيار دشوار و در برخي موارد ناممکن است .
همانطور که گفتيم ابتدا بايد روشن ترين قسمت هاي طرح را رنگ آميزي کرده . در صورتي که رنگ مورد نظر ايجاده نشده باشد مي توان مرتحل رنگ آميزي را دو يا سه با تکرار کرد . در اولين مرحله رنگ آميزي تنها قسمتهاي برجسته بافت کاغذ رنگ مي شوند در صورتي که با توجه به طرح نقاشي نياز به حفظ بافت کاغذ داريم براي تيره تر کردن رنگ قسممت هاي مورد نظر بايد مراحل رنگ آميزي را در چند نوبت و با ميزان فشار کم بر سطح کاغذ تکرار کرد . در صورتي که باتوجه به طرح مورد نظر نيازي به حفظ بافت کاغذ نيست مي توان با اعمال فشار بيشتر بر سطح کاغذ رنگ هاي پرنگ تري به دست آورد . در مرحله بعد مي توان اقدام به رنگ آميزي قسمت هاي تيره طرح کرد .
در رنگ آميزي با مداد رنگي مانند ساير تکنيک ها براي نشان دادن برجستگي هاي طرح از رنگ هاي و سايه هاي روشن تر استفاده کرده و به منظور نشان دادن عمق طرح از طيف رنگ هاي تيره استفاده مي شود .
نحوه طراحی پرتره با مدادرنگی:
در ابتدا بايد يك طرح كلي از مدلمان بكشيم. لازم نيست كه تأكيد كنم اين مرحله چقدر مهم است و پايه كار حساب مي شود. پس لازم است وقت كافي براي شبيه بودن طرح و مدل بگذاريم.
تمريني كه مي تواند براي اينكار به شما كمك كند اين است كه اعضاي صورت را به طور جداگانه روي كاغذ هاي مختلف بكشيد ، اين تمرين باعث مي شود كه ذهنتان ، يك قسمت را مشاهده كند و دقيقاً روي همان قسمت تمركز كند. براي كشيدن طرح اصلي صورت ، خط ها ، منحني ها و سايه ها در اين راه به شما كمك مي كنند تا طرح شباهت بسياري با مدل اصلي پيدا كند.
با مداد رنگ گوشت (صورتي كمرنگ ) خط هاي اصلي صورت را بكشيد . من توصیه نمي كنم كه از مداد هاي گرافیتي استفاده كنيد زيرا ما مي خواهيم روي اين خط ها ، باز هم لايه بكشيم و رنگ هاي ديگري هم روي آنها بگذاريم. طراحی با مداد رنگی به شما اجازه ترکیب خطوط با بقیه رنگ ها را مي دهد.
کشیدن چشم ها:
هنگامی که طرح کلی صورت را كشيديم، می توانیم شروع به گذاشتن اولین لایه از رنگ ها كنيم. به خاطر داشته باشید که این لایه ها بايد بسیار کمرنگ باشند. در اینجا من با استفاده از رنگ گوشتي متوسط، قهوه ای ون داك و قهوه ای سوخته صورت را مي كشم.
بعد از لايه كمرنگ اول، رنگ هاي بيشتري را روي آن مي زنيم تا شدت رنگ ها بيشتر شود. در اینجا سایه ها را اضافه مي كنيم، روي چشم ها كار مي كنيم، با رنگ آبی، عمق چشم را نشان مي دهيم و شروع به رنگ زدن اطراف چشم با رنگ مایل به قرمز مي كنيم.
مژه هاي بالا و پايين را با رنگ هاي قهوه اي و مشكي مي كشيم. براي اين قسمت بايد نوك مدادها تيز باشد تا بتوان تار تار مژه ها را نشان داد.
رنگ کردن پوست:
به آرامی روي مناطق زير چشم كار مي كنيم، اطراف بيني سايه هاي تيره تري دارند. براي اين مرحله من از رنگ هايي كه در بالا نشان داده شده است استفاده كرده ام، و مقداري قرمز به تركيب براي گونه و از رنگ اكر براي كل پوست استفاده كرده ام تا تعادل را در رنگ هاي صورتی و رنگ گوشتي بوجود آورم.
هنگامی که شما به اين مرحله و وضوح تصوير رسیديد، می توانید از آبی آسماني و کرم (مداد زرد) براي برجسته كردن و نشان دادن روشنایی استفاده كنيد. از رنگ کرم در روشن ترين مناطق استفاده كنيد و آن را با رنگ هاي متوسط ديگر يكدست كنيد. مقداري از آبی آسماني در مناطق سايه ها ، مانند زیر لب پایین و در سمت راست بینی نيز استفاده كنيد.
در این مرحله شما موفق شده اند طرح اصلی و رنگ صورت را پياده كنيد، بنابراين بايد بدانيد زيبايي پوست صورت در صاف بودن آن است. نياز است لايه ها در تيره ترين مناطق را با رنگ هاي تيره نشان دهيد و به آرامي با قسمت هاي روشن تر جلويي مچ و محو كنيد
رنگ کردن ابرو:
در این مرحله شما موفق شده اند طرح اصلی و رنگ صورت را پياده كنيد، بنابراين بايد بدانيد زيبايي پوست صورت در صاف بودن آن است. نياز است لايه ها در تيره ترين مناطق را با رنگ هاي تيره نشان دهيد و به آرامي با قسمت هاي روشن تر جلويي مچ و محو كنيد.
از رنگ هاي ديگر در اين حيطه نيز استفاده مي كنيم ، مانند زرد ، اكر و نارنجي. براي ارتباط دادن رنگ هاي پوست از آبي ها ، سبز ها و نارنجي نيز استفاده مي كنيم (مانند تصوير). سپس از رنگ سايه ها دوباره استفاده مي كنم و براي بار دوم روي قسمت هاي تيره كار مي كنيم تا سايه ها را نشان دهيم.
رنگ کردن موها:
براي موهاي اين مدل در ابتدا با رنگ هاي گوشتي مناطقي در موها مشخص مي كنيم و بعد با رنگ هاي قهوه اي آن مناطق را دور گيري مي كنيم. و بعد از رنگ هايي كه براي سايه زدن استفاده كرديم براي موها نيز استفاده مي كنيم.در این مرحله، من از رنگ هاي زیر براي تركيب رنگ موهای بلوند استفاده كرده ام: قهواي روشن ، قهوه اي رو به بنفش، اكر روشن ، زرد و کرم. در اینجا، به جای نقاشی با حرکت دایره ای مانند بالا، شما می توانيد با خط هايي صاف و يا منحني جهت طبیعی مو را نشان دهيد تا طبيعي نشان داده شود.
رنگ كردن مو از طریق لایه لايه انجام دهيد به عبارتي يعني رنگ ها را روي هم بكشيد و مانند لايه از آنها استفاده كنيد. براي موها از خاکستری سرد به سمت رنگي با تن هايي متوسط و سایه ها استفاده كرده ام، اما اين روش كشيدن نيز تا حد زيادي بستگي به موهايي دارد كه شما كشيده ايد.
موضوع:آموزش مرحله به مرحله طراحی با مدادرنگی
مطالب مرتبط:
آموزش تکنیک گچ و پاستل در نقاشی
آموزش طراحی به سبک سیاه قلم - فصل اول
آموزش طراحی به سبک سیاه قلم - فصل دوم
آموزش طراحی به سبک سیاه قلم - فصل سوم