موتور و گیربکس رنو قصد دارد تالیزمان را به برترین خودرو در کلاس خود تبدیل کند و برای این موضوع باید توجه ویژهای به بخشهای فنی آن داشته باشد و به همین دلیل موتور و گیربکس متفاوتی برای این خودرو توسعه داده شده است. تالیزمان در بازارهای جهانی با موتورهای مختلف بنزینی و دیزل عرضه میشود که بر اساس اطلاعات نگین خودرو، قویترین نمونه موتور تالیزمان وارد ایران خواهد شد. این موتور با قدرت ۱۹۰ اسب بخار و گشتاور ۲۴۰ نیوتن متر، در کلاس خود یکی از قویترین نمونهها در بازارهای جهانی است ضمن آنکه از رقبای خود در بازار ایران نیز قویتر است چراکه رقبای این موتور همگی کمتر از ۱۸۰ اسب بخار قدرت دارند.
نکته جذاب این موتور اما در کنار قدرت و گشتاور بالا، حجم کم آن است و رنو توانسته با بهرهگیری از توربوشارژر، قدرت موتور را به محدوده ۱۹۰ اسب بخار برساند. موتور نمونههای وارد شده به ایران ۱٫۶ لیتر حجم دارد و با بهرهگیری از دو توربوشارژر (یکی برای دورهای پایین و دیگری برای دورهای بالای موتور)، میتواند قدرتی بالاتر از موتورهای ۲٫۴ لیتری ایجاد کند ضمن آنکه با توجه به حجم کم، مصرف سوخت این موتور نیز بسیار پایین است.
رنو از فناوریهایی در این موتور استفاده کرده که پیش از این نمونه آن را در موتورهای فرمول یک این شرکت دیدهایم و به این ترتیب اصطکاک موتور این خودرو بسیار پایین است ضمن آنکه با بهرهگیری از دو توربوشارژر، بهسرعت به فرامین راننده پاسخ میدهد و گشتاور بالایی نیز دارد. از همه اینها مهمتر اما به دست آمدن گشتاور بالای موتور در دورهای پایین است بهگونهای که ۹۰درصد گشتاور از دور موتور ۲۰۰۰ در دسترس راننده است و این یعنی خودرو بهسرعت میتواند شتابگیری کند. در زمینه گیربکس هم رنو در نسل جدید خودروهایش عملکردی انقلابی داشته و بهجای بهرهگیری از گیربکسهای اتوماتیک سنتی، از گیربکسهای دوکلاچه استفاده میکند و روی تالیزمان هم گیربکس اتوماتیک دوکلاچه هفت سرعته نصب کرده است. این گیربکس عملکرد بسیار سریعی دارد و در عین حال تعویض دندهها در آن به نرمی انجام میشود.
فضای داخلی و محفظه بار رنو پیش از این هم نشان داده استاد فضاسازی در خودرو است و میتواند بهخوبی فضای داخلی را برای سرنشینان مهیا کند اما این مسئله در تالیزمان به اوج خود رسیده است چراکه این خودرو تقریبا در تمام زمینهها ازجمله فضای سرنشینان و فضای بار بالاتر از رقبای خود در بازارهای جهانی و البته بازار ایران قرار دارد. طول تالیزمان ۴۸۴۸ میلیمتر است و به این ترتیب از تمام رقبای خود در این کلاس کشیدهتر است ضمن آنکه فاصله محوری آن ۲۸۰۸ میلیمتر است و بالاتر از خودروهایی همچون کیا اپتیما، فولکس واگن پاسات و پژو۵۰۸ جای میگیرد و همین مسئله باعث شده سرنشینان خودرو چه در جلو و چه در عقب از فضای کافی برای پاها برخوردار باشند ضمن آنکه فضای بالای سر نیز مناسب است تا از این نظر مشکلی وجود نداشته باشد.
عرض اتاق نیز بهخوبی مدیریت شده و یک کنسول بزرگ در وسط خودرو جای گرفته تا راننده و سرنشین جلو بتوانند به یک اندازه از آن بهرهمند شوند. ازنظر فضای زانو برای سرنشینان عقب نیز تالیزمان عملکرد خوبی داشته و با در اختیار دادن فضای ۲۶۲ میلیمتری، عملا بالاتر از بسیاری از رقبایش جای میگیرد ضمن آنکه در این بخش بیشترین ارتفاع سقف را در این کلاس در عقب خودرو برای سرنشینان فراهم میکند تا بهراحتی بتوانید در صندلی جای گیرید.
در زمینه محفظههای داخل اتاق هم رنو رکوردشکنی کرده است تا جایی که در بخشهای مختلف اتاق این خودرو ۲۵٫۴ لیتر فضا برای قرار دادن اشیای مختلف تدارک دیده شده که بالاتر از تمام رقباست تا جایی که میتوان بطریهای آب ۱٫۵ لیتری را در محفظه درهای جلوی آن جای داد و البته در مدلهای سفارشی، محفظه خنککننده هم تدارک دیده شده است. طول باند خودرو باعث شده فضای صندوقعقب هم بزرگ باشد و با داشتن صندوقی به حجم ۵۷۲ لیتر، از تمام رقبای خود در این کلاس جادارتر است.
یک محیط کاملا آرام فضای درونی تالیزمان علاوه بر جاداری و راحتی، بیصدا نیز هست چراکه مهندسان رنو تلاش زیادی برای عایقبندی کابین کردهاند. در این زمینه میتوان به شیشههای این خودرو اشاره کرد. شیشههای این خودرو بهطور کامل دوجداره هستند و مهندسان رنو با بهرهگیری از یک لایه پلاستیک شفاف عایق صدا در بین دو لایه شیشه موفق شدهاند سطح انتقال صدا به درون کابین را تا حد زیادی پایین بیاورند. نکته قابلتوجه آنکه ضخامت این شیشهها ۴ میلیمتر است و تفاوتی با شیشههای عادی خودروها ندارند. یک رانندگی اقتصادی تالیزمان علاوه بر داشتن یک موتور کممصرف و گیربکس دوکلاچه که مانع از هر رفتن نیروی موتور میشود، به دکمه ECO نیز مجهز است.
با فشردن این دکمه راننده به خودرو اعلام میکند که قصد یک رانندگی اقتصادی را دارد تا از این طریق مصرف سوخت خودرو کاهش پیدا کند. با این کار میزان گشتاور و دور موتور خودرو محدود میشود و دندهها در دورهای موتور پایین تعویض میشوند تا مصرف سوخت کاهش پیدا کند. بهعلاوه سیستم ECO این خودرو قابلیت تشخیص شیبها را دارد و به این ترتیب در سربالایی و سرپایینی، خودرو از توان و کشش یکسانی با مسیرهای عادی برخوردار است. البته در این وضعیت هم راننده همچنان میتواند یک رانندگی سریع داشته باشد چراکه کافی است پای خود را روی پدال گاز فشار دهد تا خودرو از وضعیت ECO خارج شود و به وضعیت عادی بازگردد.
رنو آنقدر برای تجهیز تالیزمان تلاش کرده است که لیست آپشنهای این خودرو میتواند بهراحتی چندین صفحه را شامل شود اما بهطور خلاصه سیستم چراغهای نوربالای هوشمند یکی از آپشنهای این خودرو است. این سیستم از طریق یک دوربین، فضای جلوی خودرو را رصد میکند و در صورت وجود وسیله نقلیه دیگری، چراغ نوربالا را به وضعیت نورپایین تبدیل میکند و پس از عبور از وسیله نقلیه و در صورت خالی بودن مسیر بار دیگر وضعیت نوربالا را درگیر میکند.سیستم ترمز اضطراری هوشمند از دیگر آپشنهای این خودرو است. این سیستم با کمک یک رادار در جلوی خودرو، نزدیکشدن به خودروهای دیگر را رصد میکند و درصورتیکه راننده بهموقع ترمز نکند، پس از اخطار صوتی و تصویری، ترمزها را برای جلوگیری از تصادف درگیر میکند.
سیستم کمکی حرکت در سربالایی از دیگر امکانات نصب شده روی تالیزمان است که کمک بزرگی برای آغاز حرکت در مسیرهای شیبدار به شمار میرود. آیینه وسط تالیزمان بهصورت الکترونیکی وجود نور شدید در پشت خودرو را تشخیص میدهد و برای جلوگیری از خیرهشدن چشم راننده تیره میشود. سیستم روشنایی این خودرو نیز در زمان پیچیدن با سرعتهای کم به کمک راننده میآید و در سرعت کمتر از ۴۰کیلومتر در ساعت و در صورت روشن بودن چراغهای خودرو، با پیچیدن فرمان با زاویه بیش از ۲۵درجه یا روشن شدن راهنما، چراغ مجزایی در زیر سپر روشن میشود تا بتواند گوشههای پیچ را روشن کند.
به این ترتیب راننده بدون مشکل میتواند وارد کوچههای باریک، پلها و یا فضای پارکینگ شود. قیمت رنو تالیزمان چقدر است؟! هرچند هنوز قیمت این خودرو از سوی نگین خودرو بهعنوان نماینده رنو فرانسه در ایران اعلام نشده است اما میتوان پیشبینی کرد با توجه به قیمت خودرو در بازارهای جهانی و رقبای آن در ایران، تالیزمان با قیمتی در حدود ۱۷۰ میلیون تومان وارد بازار شود؛ قیمتی که با توجه به تواناییهای فنی، ظاهر و البته سطح بالای امکانات ایمنی و رفاهی میتواند برگ برنده قدرتمندی برای این رنو تازه وارد در بازار ایران باشد.