انتخاب نام برای کسب و کار - چگونه یک کسب و کار را نامگذاری کنیم؟
بعضی از کارشناسان باور دارند که بهترین اسامی، خلاصهترین آنهاست. برخی دیگر، باور دارند که اسم باید اطلاعات جامع در اختیار مشتریان قرار دهد و آنها بلافاصله از روی اسم بفهمند که کسب و کار شما چیست. بعضی هم باور دارند که اسامی ابداعی یا ساختگی نسبت به اسامی که از کلمات واقعی استفاده کردهاند، راحتتر به ذهن سپرده میشوند؛ اما بعضی هم فکر میکنند راحتتر فراموش میشوند.
در واقع هر نامی اگر استراتژی بازاریابی مناسبی را پشت خود داشته باشد، میتواند تأثیرگذار واقع شود. در اینجا آنچه شما باید برای انتخاب مناسبترین و تأثیرگذارترین نام برای کسب و کار کوچک خود در نظر بگیرید، آورده شده است.
برای شروع از یک متخصص کمک بگیرید:
انتخاب یک نام تجاری مناسب، میتواند یک فرایند پیچیده بهحساب بیاید. شما باید از یک متخصص مشاوره بگیرید، به خصوص اگر در حیطهای کار میکنید که اسم کسب و کار شما ممکن است تأثیر بسزایی در موفقیت کسب و کارتان داشته باشد.
شرکتهای نامگذاری، سیستمهای ماهرانهای برای خلق اسامی جدید دارند و به قوانین مربوط به نامگذاری و علامتهای تجاری تسلط دارند. آنها میتوانند در مقابل انتخابهای بد، به شما هشدار بدهند و توضیح بدهند که چرا بقیه اسامی خوب و مناسب هستند.
بعد دیگر قضیه، هزینه نامگذاری است که البته صرف مبلغی منطقی در گرفتن مشاوره برای نامگذاری در همان ابتدای کار، میتواند در هزینه شما در درازمدت صرفهجویی کند.
در یک نام چه چیزی وجود دارد؟
با تصمیمگیری راجع به این موضوع شروع کنید که میخواهید نام شرکت شما چه مفهومی را برساند؟ این اسم باید بر پارامترهای کلیدی کسب و کار شما تأکید کند.
هرچه نام شما بیشتر بتواند با مشتریهای شما راجع به کسب و کارتان ارتباط برقرار کند، شما کمتر برای توضیح کسب و کار خود به زحمت خواهید افتاد. بر اساس نظر متخصصین نامگذاری، مؤسسین شرکتها باید به کلمات واقعی، نسبت به کلمات ساختگی اولویت دهند. مردم لغاتی را دوست دارند که معنی آن را بفهمند. به همین دلیل متخصصان، نامهایی را که شامل رشتهای از اعداد یا حروف هستند را انتخابهای بدی میدانند.
از طرف دیگر، نام باید پرمعنی باشد.
نامگذاری بر اساس منطقه جغرافیایی یا نوع کالا، از نامهای متداول در نامگذاری بهحساب میآیند. نامهایی که بر اساس منطقه جغرافیایی هستند، افراد را در گسترش کسب و کار خود در خارج از آن مرزهای جغرافیایی محدود میکنند. همچنینی نامهایی که بر اساس نوع کالا انتخاب میشوند باعث میشوند که شرکت در صورتی که بخواهد تنوع محصول داشته باشد و محصولاتش را گسترش دهد، با مشکل مواجه شود.
چگونه یک اسم میتواند هم پرمعنی و هم جامع باشد؟ اسامی توصیفی (تشریحی) چیزهایی راجع به کسب و کار را شرح میدهند؛ اینکه چه میکند، کجا قرار گرفته است و … . اسامی پیشنهادی اما خلاصهتر هستند و بر این موضوع که کسب و کار درباره چیست تمرکز میکنند.
اسم Italiatour (ایتالیاتور) را در نظر بگیرید. این اسمی است که توسط یک شرکت نامگذاری برای کمک به ترویج تورهای ایتالیا مطرح شد. با اینکه این کلمه واقعی نیست و ساختگی است، پرمعنی بهحساب میآید و مشتریان میتوانند فوراً تشخیص دهند که چه پیشنهادی دارد به آنها داده میشود؛ و همچنین ایتالیاتور، هیجان برای یک سفر خارجی را فرامیخواند.
وقتی در حال انتخاب نام برای یک کسب و کار هستید، موارد زیر را در ذهن خود داشته باشید:
- اسمی انتخاب کنید که نه فقط برای خودتان، بلکه برای مشتریانی که میخواهید آنها را جذب کنید، جذاب باشد.
- یک اسم راحت یا صمیمی انتخاب کنید که خاطرات خوشایندی را تداعی میکند و در نتیجه مشتریان میتوانند نسبت به کسب و کار شما در یک سطح احساسی واکنش نشان دهند.
- یک نام طولانی یا گیج کننده انتخاب نکنید.
- از تلفیق کلماتی که فقط خودتان معنی آن را میفهمید، خودداری کنید.
خلاق باشید
در زمانیکه تقریباً هر کلمهای که در زبان وجود دارد بهعنوان یک علامت تجاری مورد استفاده قرار گرفته است، ابداع یک اسم جدید برای افراد محبوبتر است.
مثلاً اسم ACURA را در نظر بگیرید، این اسم در فرهنگ لغات فاقد معنی میباشد، اما این کلمه دقت در مهندسی را میرساند، همانطور که این شرکت چنین قصدی دارد. تیم نامگذاری این شرکت، این نام را از کلمهی ACU برگرفتند که قسمتی از کلمه معنیدار «دقت» در بسیاری از زیانها میباشد.
کار کردن با قسمتهای بامعنی کلمات مثل ACU، منجر به ایجاد کلمات جدیدی که هم با معنی و هم منحصر به فرد هستند،میشود. البته بسیاری از کارشناسان معتقدند که ایجاد چنین کلماتی برای هر موقعیتی، راه حل صحیحی نیست. با توجه به اینکه کلمات جدید، مرکب و پیچیده هستند، ممکن است این مفهوم را برسانند که این محصول یا خدمات یا این شرکت پیچیده است که این ممکن است صحیح نباشد.
یک راه آسانتر، استفاده از تلفظ ها و چیدمان جدید حروف برای کلماتی که در حال حاضر وجود دارند میباشد.
نام خود را آزمایش کنید.
وقتی که دامنه اسامی خود را به ۴ یا ۵ اسم بامعنی و به یاد ماندنی رساندید، آمادهاید که در رابطه با علامت تجاری جستجویی انجام دهید. شما میتوانید یک متخصص علامت تجاری را استخدام کنید تا مطمئن شوید که نام جدید شما مشمول تخلف تعدی به نشان تجاری دیگری نشده است.
اگر بخواهیم ریسک موجود در شرایطی که شما به یک نشان تجاری تعدی کرده باشید را توضیح دهیم، فرض کنید که شما صاحب یک کسب و کار جدید هستید که در آن سفارشات را با کشتی برای مشتریان میفرستید. یک شرکت ناشناس در جایی دیگر متوجه میشوند که اسم شما به اسم انحصاری آن شرکت نزدیک است و این موضوع شما را به یک دادگاه قانونی خواهد کشاند که در نهایت کسب و کار شما را ورشکسته خواهد کرد. میشد از این ورشکستگی جلوگیری کرد، اگر شما از یک متخصص در این امر کمک گرفته بودید. هزینهای که شما برای این کمک متحمل میشوید، شما را این مشکلات و مخارج بیشماری که در آینده با آن مواجه میشوید مصون میدارد.
تجزیه و تحلیل نهایی
اگر خوششانس باشید، در نهایت به ۳ تا ۵ نام میرسید که کلیه آزمایشها را پشت سر گذاشتهاند. حال شما چگونه تصمیم نهایی را میگیرید؟
کلیه معیارهای اولیهی خود را به خاطر آورید. کدام نام بیشتر با اهداف شما همخوانی دارد؟ کدام نام دقیقتر شرکت شما را توصیف میکند؟
برخی از مؤسسین کسب و کار صرفاً بر اساس سلیقه شخصی خود تصمیم نهایی را میگیرند. برخی روی مصرفکنندگان تحقیق میکنند یا روی گروههای تمرکز این نامها را آزمایش میکنند تا بفهمند که اسامی چگونه توسط آنها درک و مشاهده شده است.
شما همچنین میتوانید این را در نظر بگیرید که هر کدام از اسامی در لوگوی شما چگونه به نظر خواهند رسی. هر کدام از اسمها را بلند بخوانید و اگر تبلیغات رادیویی یا بازاریابی تلفنی برای محصول خود در آینده تدارک دیدهاید، به نحوهی در دهان چرخیدن و چگونه به گوش رسیدن کلمات توجه کنید.
بدانید که شرکتهای حرفهای نامگذاری بین ۶ هفته تا ۶ ماه را صرف فرایند نامگذاری میکنند. البته شما احتمالاً آنقدر زمان در اختیار نخواهید داشت؛ اما طوری برنامهریزی کنید که حداقل چندهفتهای وقت برای نامگذاری اختصاص دهید.
بهمحض اینکه تصمیم نهایی را گرفتید، شروع به ایجاد شور و هیجان راجع به این نام جدید بکنید. نام شما اولین قدم شما در ساخت یک هویت قوی برای شرکت است و به درازای زمانی که در آن کسب و کار فعالیت دارید، آن نام باید باقی بماند.
موضوع: انتخاب نام برای کسب و کار - چگونه یک کسب و کار را نامگذاری کنیم؟
مقالات مرتبط:
از این ۱۰ اشتباه در نامگذاری برند تان دوری کنید
۳ گام مهم که برای کسب و کار آنلاین خود برندسازی کنید
7 ويژگی برتر برندهای موفق، اینها هستند